Automated testing with Unity
Jurvanen, Asmo (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304114982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304114982
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan automaattista testausta Unity-pelimoottorissa ja miksi se on kannattavaa pelinkehityksessä. Työssä myös tarjotaan käytännön ohjeita automaattisen testauksen liittämiseen osaksi pelinkehitys prosessia. Aluksi esitellään pelinkehityksen osa alueita. Sen jälkeen työssä käsitellään erilaisia testityyppejä kuten yksikkötestit, integraatiotestit ja käytettävyystestit.
Opinnäytetyö kattaa testiohjatun ohjelmistokehityksen käsitteen (TDD), selittää miten se toimii ja miksi se voisi olla arvokas lähestymistapa pelinkehityksessä. Lisäksi työssä esitellään käytännön esimerkki yksinkertaisen pelin luomiseen Unity-pelimoottorissa testiohjatun kehityksen avulla. Versionhallinta toteutettiin GitHubin avulla.
Opinnäytetyössä esitellään myös jatkuvan integroinnin/julkaisun (CI/CD) putkiston luomista Unity-pelille käyttäen GitHubin tarjoamaa GitHub Actions -työkalua. Esimerkkinä käytettävä CI/CD putkisto on luotu käyttäen peliesimerkkiä. Esimerkki esittelee tämän lähestymistavan mahdolliset hyödyt käyttöönoton virheriskin vähentämisessä ja kehitysprosessin tehokkuuden parantamisessa.
Kaiken kaikkiaan tämä opinnäytetyö tarjoaa yleiskatsauksen automaattisesta testauksesta Unity-pelimoottorin kanssa ja tarjoaa käytännön ohjeita kehittäjille, jotka haluavat parantaa pelinkehitysprosessien laatua ja tehokkuutta.
Opinnäytetyö kattaa testiohjatun ohjelmistokehityksen käsitteen (TDD), selittää miten se toimii ja miksi se voisi olla arvokas lähestymistapa pelinkehityksessä. Lisäksi työssä esitellään käytännön esimerkki yksinkertaisen pelin luomiseen Unity-pelimoottorissa testiohjatun kehityksen avulla. Versionhallinta toteutettiin GitHubin avulla.
Opinnäytetyössä esitellään myös jatkuvan integroinnin/julkaisun (CI/CD) putkiston luomista Unity-pelille käyttäen GitHubin tarjoamaa GitHub Actions -työkalua. Esimerkkinä käytettävä CI/CD putkisto on luotu käyttäen peliesimerkkiä. Esimerkki esittelee tämän lähestymistavan mahdolliset hyödyt käyttöönoton virheriskin vähentämisessä ja kehitysprosessin tehokkuuden parantamisessa.
Kaiken kaikkiaan tämä opinnäytetyö tarjoaa yleiskatsauksen automaattisesta testauksesta Unity-pelimoottorin kanssa ja tarjoaa käytännön ohjeita kehittäjille, jotka haluavat parantaa pelinkehitysprosessien laatua ja tehokkuutta.