Evondos-palvelun käyttäjäkokemuksen tutkiminen : etähoitojärjestelmän käytettävyyskysely
Pajunen, Tiia (2023)
Pajunen, Tiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304115009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304115009
Tiivistelmä
Evondos-palvelu, joka sisältää Evondos-lääkeannostelurobotin sekä Evondos-etähoitojärjestelmän vastaa kasvavaan tarpeeseen keventää hoitajien työkuormaa vanhusten avohoidossa. Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla Evondos-etähoitojärjestelmän käytettävyyttä. Opinnäytetyön kyselyä voidaan hyödyntää vertailupohjana tulevissa Evondos-etähoitojärjestelmän käytettävyyskyselyissä sekä mallina muiden vastaavien kyselyiden toteuttamiselle.
Käytettävyyskysely toteutettiin hyödyntäen standardoitua System Usability Scale -kyselyä (SUS). Kysely käännettiin suomen kielelle, mutta pyrittiin pitämään mahdollisimman alkuperäisen kaltaisena luotettavuuden ja vertailukelpoisuuden takaamiseksi. Kyselyn tulokset kertovat kvalitatiivisen arvon käyttäjien kokemuksesta Evondos-etähoitojärjestelmän suhteen.
Kysely lähetettiin kaikille etähoitojärjestelmän Suomen organisaatioiden ylläpitäjille. Vastauksia saatiin 154. SUS-kyselyn perusteella Evondos-etähoitojärjestelmä sai pisteet 72,6. Tulos on keskimääräistä SUS-tulosta parempi ja adjektiivein kuvattuna vastaa tulosta ”hyvä”. Evondos service includes Evondos medicine dispensing robot and Evondos Telecare System. The service meets the growing need to lighten the nurses' workload in outpatient care for the elderly. The purpose of this research thesis was to map out the level of usability of the Evondos Telecare System with a survey. The survey conducted can be used as a comparison basis in future usability surveys of the Evondos Telecare System, as well as a model for implementing similar surveys.
The usability survey was implemented by using the standardized System Usability Scale (SUS) survey. The survey was translated into Finnish, but an effort was made to keep it as similar as possible to the original to guarantee reliability and comparability. The results of the survey indicate the qualitative value of the users experience with the Evondos Telecare System.
The survey was sent to all administrators of Finnish organizations of the Telecare System. There were 154 responses received. Based on the SUS survey, the Evondos Telecare System received a score of 72.6. The result is better than the average SUS result and when described with adjectives, it corresponds to the result "good".
Käytettävyyskysely toteutettiin hyödyntäen standardoitua System Usability Scale -kyselyä (SUS). Kysely käännettiin suomen kielelle, mutta pyrittiin pitämään mahdollisimman alkuperäisen kaltaisena luotettavuuden ja vertailukelpoisuuden takaamiseksi. Kyselyn tulokset kertovat kvalitatiivisen arvon käyttäjien kokemuksesta Evondos-etähoitojärjestelmän suhteen.
Kysely lähetettiin kaikille etähoitojärjestelmän Suomen organisaatioiden ylläpitäjille. Vastauksia saatiin 154. SUS-kyselyn perusteella Evondos-etähoitojärjestelmä sai pisteet 72,6. Tulos on keskimääräistä SUS-tulosta parempi ja adjektiivein kuvattuna vastaa tulosta ”hyvä”.
The usability survey was implemented by using the standardized System Usability Scale (SUS) survey. The survey was translated into Finnish, but an effort was made to keep it as similar as possible to the original to guarantee reliability and comparability. The results of the survey indicate the qualitative value of the users experience with the Evondos Telecare System.
The survey was sent to all administrators of Finnish organizations of the Telecare System. There were 154 responses received. Based on the SUS survey, the Evondos Telecare System received a score of 72.6. The result is better than the average SUS result and when described with adjectives, it corresponds to the result "good".