Perehdyttämisen kehittäminen ravintolassa
Tikkala, Jasmin (2023)
Tikkala, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125115
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on produktiivinen kehittämistyö, jossa käsitellään uuden
työntekijän perehdyttämistä työpaikalle. Tärkeimmät kysymykset, joihin työllä
haettiin vastausta, olivat: mitä laadukas ja kattava perehdytys pitää sisällään
ja vaikuttaako perehdyttäminen työntekijän sitoutumiseen.
Työn tavoitteena oli tuottaa perehdytyskansio ja perehdytyspolku Turun toimipisteen Pizzeria Via Tribunalille. Perehdytyskansion ja perehdytyspolun tarkoituksena oli taata jokaiselle työntekijälle laadukas ja tasalaatuinen perehdytys
ja helpottaa samalla perehdyttäjää sekä uutta työntekijää.
Työ toteutettiin PDCA-mallin avulla luomalla kyselytutkimus Pizzeria Via Tribunalin sen hetkiselle salihenkilöstölle. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoimalla
saatiin tärkeää tietoa siitä, mikä työntekijöiden senhetkinen osaamistaso oli,
minkälaisen perehdytyksen he kokivat parhaana, mitä heidän mielestään perehdytyksen tulisi pitää sisällään, minkälaisia perehdytyskokemuksia heillä oli
ja olivatko työntekijät sitoutuneita työhönsä.
Aiheesta tehtyjen aiempien tutkimusten ja työn kyselytutkimuksen perusteella
laadukas perehdyttäminen vaikuttaa huomattavasti työntekijän sitoutumiseen.
Jokaisen yrityksen tulisi siis panostaa laadukkaaseen ja suunnitelmalliseen
perehdytykseen ja varata sille riittävästi aikaa. Näin toimimalla yritys saa
osaavia, hyvinvoivia ja tuottavia työntekijöitä, jotka ovat motivoituneita ja sitoutuneita työhönsä.
työntekijän perehdyttämistä työpaikalle. Tärkeimmät kysymykset, joihin työllä
haettiin vastausta, olivat: mitä laadukas ja kattava perehdytys pitää sisällään
ja vaikuttaako perehdyttäminen työntekijän sitoutumiseen.
Työn tavoitteena oli tuottaa perehdytyskansio ja perehdytyspolku Turun toimipisteen Pizzeria Via Tribunalille. Perehdytyskansion ja perehdytyspolun tarkoituksena oli taata jokaiselle työntekijälle laadukas ja tasalaatuinen perehdytys
ja helpottaa samalla perehdyttäjää sekä uutta työntekijää.
Työ toteutettiin PDCA-mallin avulla luomalla kyselytutkimus Pizzeria Via Tribunalin sen hetkiselle salihenkilöstölle. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoimalla
saatiin tärkeää tietoa siitä, mikä työntekijöiden senhetkinen osaamistaso oli,
minkälaisen perehdytyksen he kokivat parhaana, mitä heidän mielestään perehdytyksen tulisi pitää sisällään, minkälaisia perehdytyskokemuksia heillä oli
ja olivatko työntekijät sitoutuneita työhönsä.
Aiheesta tehtyjen aiempien tutkimusten ja työn kyselytutkimuksen perusteella
laadukas perehdyttäminen vaikuttaa huomattavasti työntekijän sitoutumiseen.
Jokaisen yrityksen tulisi siis panostaa laadukkaaseen ja suunnitelmalliseen
perehdytykseen ja varata sille riittävästi aikaa. Näin toimimalla yritys saa
osaavia, hyvinvoivia ja tuottavia työntekijöitä, jotka ovat motivoituneita ja sitoutuneita työhönsä.