Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäinen viestintä osana henkilöstö- ja asiakaskokemuksen muodostumista

Piitulainen, Sanni (2023)

 
Avaa tiedosto
Piitulainen_Sanni.pdf (1.437Mt)
Lataukset: 


Piitulainen, Sanni
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304135243
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää sisäisen viestinnän merkitys henkilöstö- ja asiakaskokemuksen muodostumisessa sekä millaista on hyvä sisäinen viestintä ja kuinka sisäistä viestintää voitaisiin kehittää. Tavoitteena oli löytää keinoja, joiden avulla tiimissä pystyttäisiin saavuttamaan yrityksen strategiset tavoitteet niin henkilöstö kuin asiakaskokemuksen osalta Yrityksen X asiakasrajapinnassa toimivassa tiimissä.

Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, joka on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusstrategia. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään henkilöstökokemusta, asiakaskokemusta ja sisäistä viestintää. Aineistonkeruu menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina helmikuussa 2023. Haastateltavia oli 12.

Tutkimustulosten mukaan henkilöstökokemuksen johtaminen on henkilöstölle epäselvää. Henkilöstö on sitoutunut yrityksen strategian tavoitteiden mukaisesti tuottamaan asiakkaille mutkatonta ja persoonallista palvelua. Sisäisen viestinnän toimivuus on tutkimuksen kohteena olevassa tiimissä heikko, vaikka sen merkitys henkilöstö- ja asiakaskokemuksen kannalta on selvä.

Tutkimustulosten perusteella toimenpide- ja kehittämissuosituksiksi nousi päällimmäisenä luottamuksen lisääminen tutkimuksen kohteena olevassa tiimissä. Luottamuksen puute heijastuu tällä hetkellä viestinnän epävarmuuteen ja yleiseen ilmapiiriin. Toimenpidesuosituksena esitettiin esimerkiksi viestintästrategian organisoiminen ja tiimipäivien järjestäminen, joiden avulla luottamus ja järjestelmällisyys viestintää ja koko työyhteisöä kohtaan kasvaisi.

Jatkotutkimusehdotuksena tutkimuksessa nostettiin esille eri esihenkilöiden viestintätyylien tutkiminen, jotta saataisiin kattavampi kuva esihenkilöiden viestinnästä. Tutkimusta voitaisiin laajentaa koko yrityksen tasolle sekä lähestyä sisäistä viestintää eri näkökulman avulla, jolloin tulokset voisivat olla erilaisia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste