Kohdeyrityksen hinnoittelulaskuri kannattavuuden taustalla
Ahonen, Veera (2023)
Ahonen, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa hinnoittelulaskuri kohdeyritykselle. Hinnoittelulaskurin rakentaminen edellytti kohdeyrityksen toimintaan tutustumista, sekä kustannusten, hinnoittelun ja kannattavuuden tarkastelua. Tavoitteena oli, että hinnoittelulaskuri auttaisi kohdeyritystä arvioimaan sopivaa myyntihintaa tulevaisuudessa. Tutkimuksen tavoitteina pidettiin lisäksi kustannusten laajaa selvittämistä ja hinnoittelupäätösten ratkaisua siten, että kohderyitys saisi katettua kaikki kustannuksensa ja toiminnasta kertyisi tulevaisuudessa voittoa. Kohdeyrityksen jatkoa ajatellen viimeiseksi tavoitteeksi otettiin mukaan herkkyysanalyysien hyödynnettävyys tulevaisuudessa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin hinnoittelua alkaen tuotoista, kustannuksista ja kustannuslaskennasta, siirtyen hinnoittelua koskevaan yleistietoon ja hinnoittelumenetelmiin. Koska hinnoittelu liittyy läheisesti myös yrityksen kannattavuuteen, käsiteltiin teoriaosuudessa lisäksi kannattavuutta ja katetuottolaskentaa. Tutkimuksen teoriaosuus painottui vahvasti alan ammattikirjallisuuteen.
Tutkimuksen empiirisessä osassa sovellettiin tutkimuksen teoriaosuutta. Empiirinen osa jakaantui tutkimuksessa kahteen osaan, joista toinen osuus käsitteli kohdeyrityksen tilikauden 2022 tunnuslukuja ja toinen kohdeyrityksen tulevaisuudensuunnitelmia. Tilikauden 2022 osalta selvitettiin kohdeyrityksen kustannukset ja suoritettiin niillä kustannuslaskentaa. Kustannuslaskennasta saaduilla tiedoilla tehtiin hinnoittelulaskelmia ja tarkasteltiin kannattavuutta katetuottolaskennan ja herkkyysanalyysien avulla. Tulevai-suudensuunnitelmiin pohjautuvassa osiossa laskettiin kohdeyrityksen tarjoamalle palvelulle sopivaa myyntihintaa ja tarkasteltiin suunnitelmien kannattavuutta hyödyntäen katetuottolaskentaa ja herkkyysanalyyseja. Empiirisen osan lopussa kohdeyritykselle rakennettiin hinnoittelulaskuri tulevaisuudensuunnitelmiin pohjautuen.
Tutkimuksessa suoritetusta kustannuslaskennasta ilmeni, ettei kohdeyrityksen hinnoittelu ollut kannattavaa tilikaudella 2022. Myöhemmin tutkimuksessa tehdyt hinnoittelulaskelmat ja herkkyysanalyysit vahvistivat aikaisemmin todettua. Tutkimuksessa onnistuttiin kuitenkin selvittämään kannattava myyntihinta tulevaisuudensuunnitelmiin pohjautuen. Tulevaisuudensuunnitelmat osoittautuivat tutkimuksessa suoritetun katetuottolaskennan osalta kannattaviksi ja herkkyysanalyysin tuottaman tiedon avulla kohdeyrityksellä on paremmat mahdollisuudet ennakoida tulevia muutoksia.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin hinnoittelua alkaen tuotoista, kustannuksista ja kustannuslaskennasta, siirtyen hinnoittelua koskevaan yleistietoon ja hinnoittelumenetelmiin. Koska hinnoittelu liittyy läheisesti myös yrityksen kannattavuuteen, käsiteltiin teoriaosuudessa lisäksi kannattavuutta ja katetuottolaskentaa. Tutkimuksen teoriaosuus painottui vahvasti alan ammattikirjallisuuteen.
Tutkimuksen empiirisessä osassa sovellettiin tutkimuksen teoriaosuutta. Empiirinen osa jakaantui tutkimuksessa kahteen osaan, joista toinen osuus käsitteli kohdeyrityksen tilikauden 2022 tunnuslukuja ja toinen kohdeyrityksen tulevaisuudensuunnitelmia. Tilikauden 2022 osalta selvitettiin kohdeyrityksen kustannukset ja suoritettiin niillä kustannuslaskentaa. Kustannuslaskennasta saaduilla tiedoilla tehtiin hinnoittelulaskelmia ja tarkasteltiin kannattavuutta katetuottolaskennan ja herkkyysanalyysien avulla. Tulevai-suudensuunnitelmiin pohjautuvassa osiossa laskettiin kohdeyrityksen tarjoamalle palvelulle sopivaa myyntihintaa ja tarkasteltiin suunnitelmien kannattavuutta hyödyntäen katetuottolaskentaa ja herkkyysanalyyseja. Empiirisen osan lopussa kohdeyritykselle rakennettiin hinnoittelulaskuri tulevaisuudensuunnitelmiin pohjautuen.
Tutkimuksessa suoritetusta kustannuslaskennasta ilmeni, ettei kohdeyrityksen hinnoittelu ollut kannattavaa tilikaudella 2022. Myöhemmin tutkimuksessa tehdyt hinnoittelulaskelmat ja herkkyysanalyysit vahvistivat aikaisemmin todettua. Tutkimuksessa onnistuttiin kuitenkin selvittämään kannattava myyntihinta tulevaisuudensuunnitelmiin pohjautuen. Tulevaisuudensuunnitelmat osoittautuivat tutkimuksessa suoritetun katetuottolaskennan osalta kannattaviksi ja herkkyysanalyysin tuottaman tiedon avulla kohdeyrityksellä on paremmat mahdollisuudet ennakoida tulevia muutoksia.