Esikoululaisten harrastustapahtuma osana varhaiskasvatuspäivää
Ekonen, Krstiina (2023)
Ekonen, Krstiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304145327
Tiivistelmä
Joka viides lapsi tai nuori kokee yksinäisyyttä jossakin vaiheessa elämäänsä. Lapsen kokema yksinäisyys vaikuttaa kokonaisvaltaisesti lapsen elämään ja se voi myös vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen merkittävästi. Yksinäisyys ja syrjäytyminen ovat yhteiskunnallisia ongelmia. Lasten hyvinvointiin tulisi panostaa varhaisessa vaiheessa, jolloin pystymme ennaltaehkäisemään yksinäisyyttä ennen kuin ongelmat kasvavat ja pitkittyvät. Harrastukset lisäävät hyvinvointiamme sekä terveyttämme ja ne voivat myös ennaltaehkäistä lasten yksinäisyyttä ja syrjäytymistä.
Opinnäytetyöni on projektimuotoinen toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin Tuulentuvan päiväkodissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää matalan kynnyksen harrastustapahtuma osana esikoululaisten varhaiskasvatuspäivää. Harrastustapahtumassa esikoululaiset pääsivät tutustumaan kolmeen kotikuntansa harrastustoimijaan. Tapahtuman tavoitteena oli auttaa lapsia löytämään itselleen mieluisa harrastus sekä herätellä heidän innostustaan aloittaa jokin heitä kiinnostava harrastustoiminta. Tarkoitus oli myös syventää paikallisten harrastustoimijoiden ja päiväkodin välistä yhteistyötä sekä laajentaa kasvattajien näkemyksiä eri mahdollisuuksista tehdä yhteistyötä. Pääsin myös konkreettisesti näkemään, miten tällainen tapahtuma toimii varhaiskasvatusympäristössä.
Harrastustapahtuman järjestämisessä hyödynnettiin projektityön suunnitteluvaiheita, koska se sisälsi projektityön piirteitä. Harrastustapahtuma järjestettiin yhteistyössä Tuulentuvan henkilökunnan, Porin Tiedekoulun, Satasirkuksen ja Porin Ravien kanssa. Opinnäytetyöni myötä lapset pääsivät tutustumaan kolmeen eri harrastuslajiin. He saivat ulkopuolisen tahon järjestämää erilaista ja monipuolista tekemistä varhaiskasvatukseen, joka tuki heidän hyvinvointiaan, positiivista minäkuvaa, osallisuutta sekä sosiaalista kasvua. Lapset saivat tietoa oman kuntansa harrastusmahdollisuuksista, joka edisti lasten tasavertaisia mahdollisuuksia löytää itselleen harrastus. Tapahtuman avulla lisättiin harrastusseurojen ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välistä yhteistyötä ja sitä tehtiin isommassa mittakaavassa kuin ennen. Saadun palautteen perusteella harrastustapahtuma soveltui hyvin varhaiskasvatusympäristöön ja siihen oli mahdollisuus osallistua matalalla kynnyksellä. Tapahtuma esitteli erilaisia tämän ikäisille sopivia harrastusmahdollisuuksia. Tapahtumassa vallitsi positiivinen, kannustava ja hyvä ilmapiiri, jossa tuli olo, että kaikki olivat tervetulleita harrastusten pariin.
Opinnäytetyöni on projektimuotoinen toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin Tuulentuvan päiväkodissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää matalan kynnyksen harrastustapahtuma osana esikoululaisten varhaiskasvatuspäivää. Harrastustapahtumassa esikoululaiset pääsivät tutustumaan kolmeen kotikuntansa harrastustoimijaan. Tapahtuman tavoitteena oli auttaa lapsia löytämään itselleen mieluisa harrastus sekä herätellä heidän innostustaan aloittaa jokin heitä kiinnostava harrastustoiminta. Tarkoitus oli myös syventää paikallisten harrastustoimijoiden ja päiväkodin välistä yhteistyötä sekä laajentaa kasvattajien näkemyksiä eri mahdollisuuksista tehdä yhteistyötä. Pääsin myös konkreettisesti näkemään, miten tällainen tapahtuma toimii varhaiskasvatusympäristössä.
Harrastustapahtuman järjestämisessä hyödynnettiin projektityön suunnitteluvaiheita, koska se sisälsi projektityön piirteitä. Harrastustapahtuma järjestettiin yhteistyössä Tuulentuvan henkilökunnan, Porin Tiedekoulun, Satasirkuksen ja Porin Ravien kanssa. Opinnäytetyöni myötä lapset pääsivät tutustumaan kolmeen eri harrastuslajiin. He saivat ulkopuolisen tahon järjestämää erilaista ja monipuolista tekemistä varhaiskasvatukseen, joka tuki heidän hyvinvointiaan, positiivista minäkuvaa, osallisuutta sekä sosiaalista kasvua. Lapset saivat tietoa oman kuntansa harrastusmahdollisuuksista, joka edisti lasten tasavertaisia mahdollisuuksia löytää itselleen harrastus. Tapahtuman avulla lisättiin harrastusseurojen ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välistä yhteistyötä ja sitä tehtiin isommassa mittakaavassa kuin ennen. Saadun palautteen perusteella harrastustapahtuma soveltui hyvin varhaiskasvatusympäristöön ja siihen oli mahdollisuus osallistua matalalla kynnyksellä. Tapahtuma esitteli erilaisia tämän ikäisille sopivia harrastusmahdollisuuksia. Tapahtumassa vallitsi positiivinen, kannustava ja hyvä ilmapiiri, jossa tuli olo, että kaikki olivat tervetulleita harrastusten pariin.