Taitaja-toiminnan sisäinen viestintä WinNovassa : Länsirannikon Koulutus Oy WinNova
Ruotsalainen, Salla (2023)
Ruotsalainen, Salla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175378
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Taitaja-toiminnan sisäisen viestinnän tilaa WinNovassa. Länsirannikon Koulutus Oy WinNova järjestää toisen asteen ammatillista koulutusta sekä täydennyskoulutuksia eri aloille Satakunnassa sekä Vakka-Suomessa. Taitaja-tapahtuma on yksi ammatillisen koulutuksen suurimmista tapahtumista vuosittain, jossa ammatillisen koulutuksen opiskelijat kilpailevat SM-mitaleista. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, miten hyvin Taitaja-kokonaisuutta koskeva sisäinen viestintä on tavoittanut WinNovan opettajat ja opiskelijat sekä millaista viestintää ja markkinointia he tapahtumasta haluavat. WinNovan viestinnän tavoitteena on parantaa henkilöstölle sekä opiskelijoille suunnattua Taitaja-kokonaisuuden sisäistä viestintää, jotta osallistujamäärä saataisiin kasvuun. Näiden tulosten pohjalta WinNovan käyttöön tuotettiin Taitaja-toiminnan viestinnän vuosikello.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sisäisen viestinnän merkitystä, keinoja sekä kanavia. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tapahtuman markkinointiviestintää sekä videomarkkinointia vaikuttavan viestinnän keinona.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin Google Forms -kyselyllä. Opiskelijat ja opettajat pääsivät vastaamaan kyselyyn WinNovan sisäisten viestintäkanavien kautta. Opiskelijoiden vastauksia kerättiin myös jalkautumalla WinNovalle pyytäen opiskelijoita täyttämään kysely omalla puhelimellaan. Lopulta kyselyyn vastasi 100 WinNovan henkilökunnan jäsentä sekä opiskelijaa. Kyselyn tulokset kertoivat vastaajien olevan melko tyytyväisiä nykyisen viestinnän tasoon mutta erityisesti opiskelijat kaipasivat enemmän tietoa tapahtuman sisällöstä. Kaikki vastaajaryhmät toivoivat myös enemmän esittelyä tapahtumassa tarvittavien toimijoiden tehtäväkuvauksista, jotta he osallistuisivat tapahtumaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sisäisen viestinnän merkitystä, keinoja sekä kanavia. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin tapahtuman markkinointiviestintää sekä videomarkkinointia vaikuttavan viestinnän keinona.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin Google Forms -kyselyllä. Opiskelijat ja opettajat pääsivät vastaamaan kyselyyn WinNovan sisäisten viestintäkanavien kautta. Opiskelijoiden vastauksia kerättiin myös jalkautumalla WinNovalle pyytäen opiskelijoita täyttämään kysely omalla puhelimellaan. Lopulta kyselyyn vastasi 100 WinNovan henkilökunnan jäsentä sekä opiskelijaa. Kyselyn tulokset kertoivat vastaajien olevan melko tyytyväisiä nykyisen viestinnän tasoon mutta erityisesti opiskelijat kaipasivat enemmän tietoa tapahtuman sisällöstä. Kaikki vastaajaryhmät toivoivat myös enemmän esittelyä tapahtumassa tarvittavien toimijoiden tehtäväkuvauksista, jotta he osallistuisivat tapahtumaan.