Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Kotilainen, Ruusa (2023)
Kotilainen, Ruusa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175450
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda Yritys X:lle toimiva ja kattava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Toimeksianto käynnistetään keväällä 2023, koska Yritys X:llä on tarve lokaalisti suunnitellulle sosiaalisen median markkinointisuunnitelmalle. Työ koostuu kahdesta teorialuvusta ja toiminnallisesta tuotoksesta. Työtä rajaa toimeksiantajan ohjeistukset ja toiveet. Opinnäytetyön tuotos keskittyy ainoastaan sosiaalisen median markkinointiin ja sen suunnitteluun. Sosiaalisen median markkinointisisällöt on rajattu käytettäväksi Instagram-alustalla, koska toimeksiantajalla ei ole muita sosiaalisen median alustoja käytössä. Työssä ei käsitellä yrityksen markkinoinnin muita osa-alueita. Opinnäytetyön tuotos on vain Yritys X:n sisäiseen käyttöön.
Opinnäytetyö rakentuu vetoketjumallin mukaisesti. Työn aiheet käsitellään ensin teoriassa, jonka jälkeen niitä pohditaan toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Ensimmäinen teorialuku käsittelee digitaalista markkinointia. Pääluvussa käydään yleisellä tasolla läpi mitä digitaalinen markkinointi on ja alaluvuissa syvennytään tuotoksen kannalta oleellisiin digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin. Toinen teorialuku käsittelee markkinoinninsuunnittelua SOSTAC®-mallin avulla. Pääluvussa käsitellään markkinoinninsuunnittelua yleisellä tasolla ja alaluvuissa esitellään SOSTAC®-malli ja sen osa-alueet yksityiskohtaisesti. Teorialuvut pohjustavat opinnäytetyön toiminnallista tuotosta.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään tuotoksen suunnittelua, rakentamista ja esitellään valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma on rakennettu Yritys X:n tilivuodelle 2024. Opinnäytetyön tuotoksen sisältö ja valinnat pohjautuvat teorialukuihin sekä Yritys X:n sisäisiin materiaaleihin. Tuotokseen sisältyy vuosikalenteri, julkaisukalenteri, sisältösuunnitelmat, kampanjakuvaukset sekä budjetti. Suunnitelma on realistinen aikataulujen, kustannusten ja materiaalien osalta. Tuotoksessa keskityttiin erityisesti siihen, että lopputulos vastaa opinnäytetyön tavoitteisiin. Valmis tuotos toimii jatkossa pohjana toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmille. Tuotos on tärkeä Yritys X:lle, koska sen avulla sosiaalisen median markkinointia on helpompi suunnitella pitkäjänteisesti ja tuloksellisesti.
Opinnäytetyön viimeisessä pääluvussa pohditaan työtä kokonaisuutena, käsitellään kehitysehdotuksia toimeksiantajalle ja analysoidaan kirjoittajan oppimisprosessia. Työssä ei pohdita tai analysoida tuotoksen onnistumista tai vaikutuksia käytännön työssä, koska todelliseen hyödynnettävyyden ja onnistumisen mittaamiseen menee yli vuosi.
Opinnäytetyö rakentuu vetoketjumallin mukaisesti. Työn aiheet käsitellään ensin teoriassa, jonka jälkeen niitä pohditaan toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Ensimmäinen teorialuku käsittelee digitaalista markkinointia. Pääluvussa käydään yleisellä tasolla läpi mitä digitaalinen markkinointi on ja alaluvuissa syvennytään tuotoksen kannalta oleellisiin digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin. Toinen teorialuku käsittelee markkinoinninsuunnittelua SOSTAC®-mallin avulla. Pääluvussa käsitellään markkinoinninsuunnittelua yleisellä tasolla ja alaluvuissa esitellään SOSTAC®-malli ja sen osa-alueet yksityiskohtaisesti. Teorialuvut pohjustavat opinnäytetyön toiminnallista tuotosta.
Toiminnallisessa osuudessa käsitellään tuotoksen suunnittelua, rakentamista ja esitellään valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma on rakennettu Yritys X:n tilivuodelle 2024. Opinnäytetyön tuotoksen sisältö ja valinnat pohjautuvat teorialukuihin sekä Yritys X:n sisäisiin materiaaleihin. Tuotokseen sisältyy vuosikalenteri, julkaisukalenteri, sisältösuunnitelmat, kampanjakuvaukset sekä budjetti. Suunnitelma on realistinen aikataulujen, kustannusten ja materiaalien osalta. Tuotoksessa keskityttiin erityisesti siihen, että lopputulos vastaa opinnäytetyön tavoitteisiin. Valmis tuotos toimii jatkossa pohjana toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmille. Tuotos on tärkeä Yritys X:lle, koska sen avulla sosiaalisen median markkinointia on helpompi suunnitella pitkäjänteisesti ja tuloksellisesti.
Opinnäytetyön viimeisessä pääluvussa pohditaan työtä kokonaisuutena, käsitellään kehitysehdotuksia toimeksiantajalle ja analysoidaan kirjoittajan oppimisprosessia. Työssä ei pohdita tai analysoida tuotoksen onnistumista tai vaikutuksia käytännön työssä, koska todelliseen hyödynnettävyyden ja onnistumisen mittaamiseen menee yli vuosi.