Makeis- ja ksylitolituotteiden tuotekonseptitutkimus- ja lanseeraustulosten vertailu ja analysointi : case Cloetta Suomi Oy
Witka, Anniina (2023)
Witka, Anniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185505
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Cloetta Suomi Oy:n tuotekonseptitutkimuksien sekä toteutuneiden tuotelanseerauksien dataa ja etsittiin niiden väliltä tekijöitä, jotka korreloivat menestystä makeis- ja ksylitolituotteiden kuluttajamarkkinoilla. Toteutettujen tuotekonseptitutkimusten ostokiinnostusta ennustavaa dataa ei oltu aiemmin verrattu tutkittujen tuotteiden todelliseen lanseerausmenestykseen. Aineiston datan tutkimisella pyrittiin tunnistamaan tilastollista merkitsevyyttä ja merkittäviä tekijöitä tuotekonseptitutkimuksen tuloksien sekä toteutuneen lanseerauksen välillä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tuotekonseptitutkimuksen sekä kulutustuotteiden lanseeraukseen liittyvää teoriaa. Opinnäytetyön tutkimuksellisen luonteen vuoksi käsiteltiin myös datan vertailuun tarvittavia tilastollisia testejä. Teoreettinen viitekehys koostui kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Opinnäytetyössä vastataan kysymykseen: ”Millaisia tuloksia tuotekonseptitutkimuksesta tulisi saada, jotta lanseerattava tuote menestyy markkinoilla?
Aineisto koostui 19 tuotteen tuotekonseptitutkimuksesta. Teorian sekä kerätyn datan vertailuun ja analysointiin pohjautuen tunnistettiin yksi tekijän, jonka tilastollinen merkitsevyys pystyttiin todistamaan käsitellyn aineiston avulla. Tutkimustulokset raportoitiin omina kappaleinaan.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tuotekonseptitutkimuksen sekä kulutustuotteiden lanseeraukseen liittyvää teoriaa. Opinnäytetyön tutkimuksellisen luonteen vuoksi käsiteltiin myös datan vertailuun tarvittavia tilastollisia testejä. Teoreettinen viitekehys koostui kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Opinnäytetyössä vastataan kysymykseen: ”Millaisia tuloksia tuotekonseptitutkimuksesta tulisi saada, jotta lanseerattava tuote menestyy markkinoilla?
Aineisto koostui 19 tuotteen tuotekonseptitutkimuksesta. Teorian sekä kerätyn datan vertailuun ja analysointiin pohjautuen tunnistettiin yksi tekijän, jonka tilastollinen merkitsevyys pystyttiin todistamaan käsitellyn aineiston avulla. Tutkimustulokset raportoitiin omina kappaleinaan.
