Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kasvattajien kokemuksia dialogikasvatuksen Juhlakaruselli-menetelmästä viisivuotiaiden lasten pienryhmätoiminnassa

Malmström, Elina (2023)

Avaa tiedosto
Malmstrom_Elina.pdf (1.248Mt)
Lataukset: 


Malmström, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175459
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin varhaiskasvattajien kokemuksia Juhlakaruselli-menetelmän käytöstä viisivuotiaiden lasten pienryhmätoiminnassa toimintakokeilun aikana. Juhlakaruselli on kulttuuri- ja uskontofoorumi Fokus ry:n tuottama moniaistinen dialogikasvatuksen työväline varhaiskasvatus- ja alkuopetusikäisille lapsille. Menetelmää ei ole tutkittu aiemmin kehitysprosessin palautekyselyä lukuun ottamatta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kokemuspohjaista tietoa menetelmän käytöstä sekä lisätä sen tunnettavuutta paikallisesti. Tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatuksen pedagogista viitekehystä sekä dialogia, dialogista kasvatusta ja dialogitaitojen oppimista.
Toimintakokeilu toteutettiin eteläsuomalaisella paikkakunnalla, jossa kahdeksan formaalin ja non-formaalin varhaiskasvatuksen kasvattajaa testasi menetelmää viisivuotiaiden lasten pienryhmätyöskentelyissä. Kasvattajia pyydettiin ohjaamaan yhdestä kolmeen Juhlakaruselli-työskentelyä kuukauden pituisen ajanjakson sisällä. Kasvattajat kirjasivat käyttökokemuksensa toimintakokeilun aikana kahteen sähköiseen kyselylomakkeeseen: ensimmäisessä pyydettiin kuvaamaan työskentelyn kulkua ja toisella arvioimaan menetelmää. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Juhlakaruselli-työskentelyissä toteutui dialogia, joka ilmeni siihen osallistuneiden ajatustyön tekemisenä sekä olemisena ja asettumisena yhteisen aiheen äärelle. Dialogikasvatus toteutui varhaiskasvattajien toimintana ja ohjaustekoina työskentelyn aikana sekä lasten kehittyvien taitojen harjoitteluna. Toimintakokeiluun osallistuneet kasvattajat kokivat Juhlakarusellin lapsia innostavana, monipuolisena ja monikäyttöisenä menetelmänä. Kasvattajien mielestä menetelmän avulla voidaan harjoitella dialogitaitojen lisäksi myös muita sosiaalisen kompetenssin osa-alueita sekä kielellistä osaamista. Juhlakaruselli tukee monipuolisesti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2022 määrittämien laaja-alaisen osaamisen alueiden harjoittelua. Työskentelyyn on helposti yhdistettävissä erilaisia oppimisen sisältöjä, kuten ilmaisutaitoja. Opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää jatkokehittämään Juhlakarusellia, esimerkiksi tuottamalla kasvattajien toivomaa kuvallista lisämateriaalia työskentelyn tueksi sekä lisäämään sen tunnettavuutta kasvattajien keskuudessa.
 
The thesis examined early childhood educators' experiences of an experiment with the Party carousel (Juhlakaruselli in Finnish) method in small group activities for five-year-old children. The Party carousel method is a multisensory dialogue education tool for children in early childhood and primary education, created by the cultural and religious forum Fokus ry. The method has not been studied before, apart from the feedback survey during its development process. The aim of the thesis was to produce experience-based information on the use of the method and to increase its familiarity locally. The theory background of the thesis discusses the pedagogical framework of early childhood education as well as dialogue, dialogue education and learning dialogue skills.
The experiment was carried out in a community in southern Finland, where eight educators of formal and non-formal early childhood education tested the method in small group activities with five-year-old children. The educators were asked to supervise one to three Party carousel activities within a month-long period. The educators recorded their user experience during the experiment using two electronic questionnaires: in the first, they were asked to describe the course of the experiment, and in the second, to evaluate the method. The data were analysed using theory-driven content analysis.
During the Party carousel workshops, a dialogue took place, which manifested itself in a thought process of the participants, as well as being engaged and immersed in a common topic. The implementation of dialogue education included the early childhood educators' actions and guidance during the activities and training of the children's developing skills. The educators who took part in the experiment found the Party carousel to be an inspiring, versatile and multipurpose method for children. According to the educators, the method can be used to practice not only dialogue skills but also other areas of social competence and linguistic competence. The Party carousel method supports the practicing of the transversal competence areas defined by the National Core Curriculum of Early Childhood Education and Care 2022 in a versatile way. Various learning contents, such as expression skills, can easily be combined in the activities. The information obtained from the thesis can be used to further develop the Party carousel method, for example, by producing additional pictorial material requested by the educators to support their work and to increase its familiarity among educators.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste