Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vastuullisuusteemaisen kampanjan kuvituksen suunnittelu ja toteutus: case: uima-asubrändin kampanja lähiympäristön suojelemiseksi

Peuramäki, Henriikka (2023)

 
Avaa tiedosto
Peuramaki_Henriikka.pdf (3.246Mt)
Lataukset: 


Peuramäki, Henriikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185527
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin millaiset kuvitukset puhuttelevat kuluttajaa innostaen osallistumaan vastuullisuusteemaiseen kampanjaan. Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja tehtiin kuvituskuvat toimeksiantajayrityksen vastuullisuusteemaiseen kampanjaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen uima-asubrändi, jonka keväällä 2022 lanseeratussa kampanjassa asiakkaita kannustetaan keräämään tuotteiden postituspussiin roskia rannoilta ja muusta lähiympäristöstä. Näin postituspussi saa jatkokäyttötarkoituksen ja lähiympäristö saadaan siistimmäksi. Samalla voidaan ottaa osaa Itämeren suojeluun kampanjaan osallistumisen tuottaman lahjoituksen muodossa, joka ohjataan Itämerta suojelevalle säätiölle.
Työn tausta-aineistona käytettiin brändäyksen, tarinallisuuden, visuaalisen viestinnän, graafisen suunnittelun ja kuvituksen lähteitä. Aineistoa käsiteltiin vastuullisuustarinoiden ja -viestinnän näkökulmasta: millainen merkitys niillä on asiakaskokemukseen ja asiakkaiden sitouttamiseen. Lisäksi kartoitettiin, millaisia kuvituksen keinoja hyödyntämällä voidaan vaikuttaa asiakkaiden emotionaaliseen tietoisuuteen. Esikuviin ja toimintaympäristöön tutustuttiin esikuva-analyysin keinoin. Analysoitavat kohteet olivat vastuullisuusteemaisia kampanjakuvituksia sekä graafisen alan ja muotoilun kilpailutöitä.
Esikuva-analyysistä selvisi, että vastuullisuusteemaa lähestytään leikkisän lempeästi, ilman syyllistämistä. Katsojaa kutsutaan muutokseen ja kerrotaan ympäristön hädästä mielenkiintoa herättävien harkittujen elementtien, kuten värien, muotojen ja sommitelmien kautta. Kuvat ovat yksinkertaisen selkeitä ja yksityiskohdat ovat valittu huolella. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kuvituskokonaisuus analyysin johtopäätöksiä noudatellen. Kuvituksia käytetään kampanjan osallistumisohjeiden selkeyttämisessä sekä markkinoinnin osana yrityksen verkkosivuilla sekä Instagram-tilillä.
 
The thesis investigated what kind of illustrations resonate with consumers and encourage them to participate in a sustainability-themed campaign. In the practical part, illustrations were designed and created for the client company's sustainability-themed campaign. The client of the thesis was a Finnish swimwear brand, which launched a campaign in spring 2022. The campaign is about encouraging brand’s clients to pick up litter from beaches and local environment into the packaging bag of the products they have ordered. That way, the bag gets a new purpose after purchase and surroundings become cleaner. At the same time, it is possible to take part in the protection of the Baltic Sea by donating through campaign participation. The donation will be directed to a foundation that protects the Baltic Sea.
The source material for the thesis relates to branding, storytelling, visual communication, graphic design, and illustration. The material was examined from the perspective of sustainability storytelling and communication: what kind of purpose they have to customer experience and engaging clients. In addition, the study surveyed what kinds of illustration techniques can be utilized to affect emotion awareness of customers. Role models and business environment were analysed through benchmarking. The objects of analysis were illustrations of sustainability-themed campaigns and awarded illustrations in the field of design and graphic design.
The benchmarking revealed that sustainability theme is often approached in a playful and gentle way, without blaming. Consumers are called to change, and they are told about environmental crisis through interesting elements, like thoughtfully selected colours, shapes, and compositions. Illustrations are simple and the details are carefully chosen. As a result of the thesis, an illustration set was created that followed the conclusions of the benchmark. The illustrations are used to clarify the campaign’s participation instructions and as a part of marketing on the company’s website and Instagram account.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste