Varustamoyrityksen uudistetut sähköiset järjestelmät ja niiden tuomat mahdollisuudet asiakkaille
Savola, Miro (2023)
Savola, Miro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195583
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella nykytilannetta sekä tuoda esille kyseisen varustamon sähköisten järjestelmien kehitystyön/ uusien järjestelmien tuomat mahdollisuudet asiakkaille. Varustamo toimii Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella yhtenä suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoyrityksistä. Ympäristöystävällinen ja moderni laivasto kuljettaa sekä rahdin, että matkustajat turvallisesti, tehokkaasti ja vastuullisesti määränpäähänsä.
Kyseisen varustamon investoinnit uusiin puhtaampiin hybridilaivoihin tulevat nostamaan aluksien rahti- ja matkustajakapasiteettia ja kehittävät yrityksen reittiverkostoa vieläkin paremmaksi. Varustamon investoinnit ja kehitystyö erilaisissa B2B – ratkaisuissa tulevat näkymään asiakkaille tuotuna lisäarvona ja yrityksen eri asiakaspalveluprosessien sujuvoittamisena ja nopeuttamisena. Asiakkaalle tarjotaan myös vapautta räätälöidä palvelut omien tarpeidensa mukaisesti.
Varustamon uusi versio varausjärjestelmästä on suunnitellusti tulossa käyttöön vasta vuonna 2023 vaikkakin sen kehitysprosessi on jo alkanut, joten tämän opinnäytetyön sisältämä tieto tähän uuteen varausjärjestelmän versioon liittyen voi vielä muuttua myöhemmän kehityksen vaiheessa. Self-service check-in on hieman pidemmällä kehityksen kaaressa, joten siitä esiintyvä tieto on todennäköisemmin pitävää.
Kyseisen varustamon investoinnit uusiin puhtaampiin hybridilaivoihin tulevat nostamaan aluksien rahti- ja matkustajakapasiteettia ja kehittävät yrityksen reittiverkostoa vieläkin paremmaksi. Varustamon investoinnit ja kehitystyö erilaisissa B2B – ratkaisuissa tulevat näkymään asiakkaille tuotuna lisäarvona ja yrityksen eri asiakaspalveluprosessien sujuvoittamisena ja nopeuttamisena. Asiakkaalle tarjotaan myös vapautta räätälöidä palvelut omien tarpeidensa mukaisesti.
Varustamon uusi versio varausjärjestelmästä on suunnitellusti tulossa käyttöön vasta vuonna 2023 vaikkakin sen kehitysprosessi on jo alkanut, joten tämän opinnäytetyön sisältämä tieto tähän uuteen varausjärjestelmän versioon liittyen voi vielä muuttua myöhemmän kehityksen vaiheessa. Self-service check-in on hieman pidemmällä kehityksen kaaressa, joten siitä esiintyvä tieto on todennäköisemmin pitävää.