Uusasiakashankinnan ja asiakaspysyvyyden kehittäminen: Synsam Forum Jyväskylä
Oksanen, Katri (2023)
Oksanen, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185550
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Synsam Forum Jyväskylän uusasiakashankinnan ja asiakaspysyvyyden keinoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa uusasiakashankinnan ja asiakaspysyvyyden tämänhetkistä tilaa ja selvittää liikkeen asiakkaiden sekä henkilökunnan ajankohtaista mielikuvaa aiheesta.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kahta tutkimusmenetelmää: kvantitatiivista eli määrällistä sekä kvalitatiivista eli laadullista. Tutkimuksen määrällisessä osiossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka jaettiin Synsam Lifestyle-sopimusasiakkaille. Laadullisessa osiossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastattelua, joka toteutettiin Synsam Forum Jyväskylän henkilöstölle. Sopimusasiakaskyselyyn oli mahdollista vastata 15.12.2022-14.01.2023 välisellä ajalla ja kaikki asiantuntijahaastattelut toteutettiin 20.01.2023.
Kehityskohteita uusasiakashankinnan ja asiakaspysyvyyden kannalta löytyi markkinoinnista sekä liikkeen valikoimasta. Tulosten perusteella yksikään kyselyyn vastanneista ei ollut kuullut liikkeen palveluista sosiaalisen median kautta. Asiakkailta kysyttäessä valikoima nousi suurimmaksi kehityskohteeksi. Tuotteiden laatuun oltiin tyytyväisiä, mutta valikoiman laajuudessa sekä vaihtuvuudessa toivottiin kehitystä. Tulosten perusteella myös palvelun laadun jatkuva kehittäminen sekä ylläpito on merkittävässä asemassa niin asiakaskunnan kuin myös henkilöstön mielestä. Liikkeen sekä tuotteiden vastuullisuuteen oltiin tyytyväisiä ja aiheesta oli pyydetty lisätietoa tulevaisuudessa.
Johtopäätöksinä uusasiakashankintaa on mahdollista nostaa sosiaalisen median mainonnan lisäämisellä sekä valikoiman kehittämisellä. Jatkotutkimuksia ajatellen kohderyhmiltä voisi kysyä, minkälaista sisältöä he toivoisivat sosiaalisen median kanavoihin. Asiakaspysyvyyttä voidaan ylläpitää jatkamalla palvelun laadun sekä vastuullisuuden kehittämistä ja tarttumalla mahdollisiin ongelmakohtiin.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kahta tutkimusmenetelmää: kvantitatiivista eli määrällistä sekä kvalitatiivista eli laadullista. Tutkimuksen määrällisessä osiossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka jaettiin Synsam Lifestyle-sopimusasiakkaille. Laadullisessa osiossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastattelua, joka toteutettiin Synsam Forum Jyväskylän henkilöstölle. Sopimusasiakaskyselyyn oli mahdollista vastata 15.12.2022-14.01.2023 välisellä ajalla ja kaikki asiantuntijahaastattelut toteutettiin 20.01.2023.
Kehityskohteita uusasiakashankinnan ja asiakaspysyvyyden kannalta löytyi markkinoinnista sekä liikkeen valikoimasta. Tulosten perusteella yksikään kyselyyn vastanneista ei ollut kuullut liikkeen palveluista sosiaalisen median kautta. Asiakkailta kysyttäessä valikoima nousi suurimmaksi kehityskohteeksi. Tuotteiden laatuun oltiin tyytyväisiä, mutta valikoiman laajuudessa sekä vaihtuvuudessa toivottiin kehitystä. Tulosten perusteella myös palvelun laadun jatkuva kehittäminen sekä ylläpito on merkittävässä asemassa niin asiakaskunnan kuin myös henkilöstön mielestä. Liikkeen sekä tuotteiden vastuullisuuteen oltiin tyytyväisiä ja aiheesta oli pyydetty lisätietoa tulevaisuudessa.
Johtopäätöksinä uusasiakashankintaa on mahdollista nostaa sosiaalisen median mainonnan lisäämisellä sekä valikoiman kehittämisellä. Jatkotutkimuksia ajatellen kohderyhmiltä voisi kysyä, minkälaista sisältöä he toivoisivat sosiaalisen median kanavoihin. Asiakaspysyvyyttä voidaan ylläpitää jatkamalla palvelun laadun sekä vastuullisuuden kehittämistä ja tarttumalla mahdollisiin ongelmakohtiin.