Grafiikkatyylin vaikutus pelin tunnelmaan
Asikainen, Tomi; Taskinen, Ville-Veikko (2023)
Asikainen, Tomi
Taskinen, Ville-Veikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304185489
Tiivistelmä
Nykyään etenkin indie-peli markkinoilla kilpailu vähäisistä pelaajista käy kovana. Tämän takia on tärkeää varmistaa, että pelille valittu grafiikkatyyli toimii hyvin pelin artistisen vision kanssa ja että valittua grafiik-katyyliä hyödynnetään sen vahvuuksien ja täyden potentiaalin mukaisesti.
Videopelien grafiikkatyyli valitaan usein liian kevyin perustein ymmärtämättä valitun grafiikkatyylin vah-vuuksia ja heikkouksia, jolloin pelaajan pelikokemus ja immersio kärsivät, kun grafiikkatyyliä ei osata hyö-dyntää oikein. Toimivan grafiikkatyylin valinta edellyttää pelinkehittäjältä selkeää visiota ja ymmärrystä eri grafiikkatyyleistä, jotta hän osaa valita parhaiten pelin tunnelmaan soveltuvan grafiikkatyylin.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka grafiikkatyylien tavat immersiivisen kokemuksen luomiseen eroavat toisistaan. Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin suosituksia, joita pelien tekijät voisivat hyödyntää pelien konseptointi vaiheessa.
Videopelien grafiikkatyyli valitaan usein liian kevyin perustein ymmärtämättä valitun grafiikkatyylin vah-vuuksia ja heikkouksia, jolloin pelaajan pelikokemus ja immersio kärsivät, kun grafiikkatyyliä ei osata hyö-dyntää oikein. Toimivan grafiikkatyylin valinta edellyttää pelinkehittäjältä selkeää visiota ja ymmärrystä eri grafiikkatyyleistä, jotta hän osaa valita parhaiten pelin tunnelmaan soveltuvan grafiikkatyylin.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka grafiikkatyylien tavat immersiivisen kokemuksen luomiseen eroavat toisistaan. Tutkimuksen tulosten pohjalta luotiin suosituksia, joita pelien tekijät voisivat hyödyntää pelien konseptointi vaiheessa.