Kulttuurikasvatussuunnitelma Säkylän kuntaan: jalkauttamisen ja sisällön tuottamisen prosessi varhaiskasvatuksen kentälle
Kauppinen, Heini (2023)
Kauppinen, Heini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195647
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen osuutta Säkylän kunnan kulttuurikasvatussuunnitelmasta. Opinnäytetyön prosessin aikana valmistui kulttuurikasvatussuunnitelma varhaiskasvatuksesta perusopetuksen 9. luokkaan asti. Kulttuurikasvatussuunnitelmien tavoitteena on sopia kulttuurielämyksistä, jotka jokainen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa oleva lapsi saa kokea. Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatuksen kehittämiseksi sekä opetusmateriaalia paikalliskulttuurista opetuksen tueksi. Selvitykseen on koottu opinnäytetyöprosessin aikana kokoontuneen työryhmän ajatuksia siitä, mitä ja miten Säkylässä kulttuurikasvatusta varhaiskasvatuksessa toteutetaan tällä hetkellä sekä miten sitä jatkossa voisi kehittää.
Opinnäytetyössä valmistui opetusmateriaalisalkku Säkylän paikalliskulttuurista. Materiaali sisältää pienen osan Säkylän ja Köyliön seudun rikkaasta kulttuuriperinnöstä. Opetusmateriaali sisältää valokuvia, pieniä esineitä, kirjallisuutta, karttoja ynnä muuta, joiden avulla lapsiryhmän kanssa voi tutustua kotipaikkakuntaan. Materiaalin tarkoitus on toimia innostajana ja se sisältää esimerkkejä, miten materiaalia voi hyödyntää. Ryhmän ohjaaja voi käyttää materiaalia ryhmälleen parhaiten sopivalla tavalla.
Opinnäytetyötä varten koottiin työryhmä, joka tapasi prosessin aikana 5 kertaa. Ensimmäiset 3 kertaa työryhmä ideoi ja suunnitteli kulttuurikasvatusta. Työryhmän tapaamisten välillä opinnäytetyön tekijä kokosi opetusmateriaalisalkun saatujen ideoiden pohjalta. Työryhmän viimeiset 2 tapaamiskertaa toteutuivat opetusmateriaalin valmistumisen jälkeen. Työryhmä arvioi ja kehitti materiaalia yhdessä suunnitellen ja kokeiluiden kautta saadun palautteen avulla. Valmis materiaalisalkku on henkilökunnan lainattavissa kirjastosta.
Opinnäytetyössä valmistui opetusmateriaalisalkku Säkylän paikalliskulttuurista. Materiaali sisältää pienen osan Säkylän ja Köyliön seudun rikkaasta kulttuuriperinnöstä. Opetusmateriaali sisältää valokuvia, pieniä esineitä, kirjallisuutta, karttoja ynnä muuta, joiden avulla lapsiryhmän kanssa voi tutustua kotipaikkakuntaan. Materiaalin tarkoitus on toimia innostajana ja se sisältää esimerkkejä, miten materiaalia voi hyödyntää. Ryhmän ohjaaja voi käyttää materiaalia ryhmälleen parhaiten sopivalla tavalla.
Opinnäytetyötä varten koottiin työryhmä, joka tapasi prosessin aikana 5 kertaa. Ensimmäiset 3 kertaa työryhmä ideoi ja suunnitteli kulttuurikasvatusta. Työryhmän tapaamisten välillä opinnäytetyön tekijä kokosi opetusmateriaalisalkun saatujen ideoiden pohjalta. Työryhmän viimeiset 2 tapaamiskertaa toteutuivat opetusmateriaalin valmistumisen jälkeen. Työryhmä arvioi ja kehitti materiaalia yhdessä suunnitellen ja kokeiluiden kautta saadun palautteen avulla. Valmis materiaalisalkku on henkilökunnan lainattavissa kirjastosta.