KNX-oppimisympäristön kehittäminen
Heikka, Rami (2023)
Heikka, Rami
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225921
Tiivistelmä
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian Jämsän sähköalalle oli tarve kehittää oppimisympäristö KNX-järjestelmälle osaksi rakennusautomaatioasennukset tutkinnon osan harjoituksia. Toimeksiantajan toiveena oli noin yhdessä koulupäivässä suoritettava harjoitus, jossa toteutettaisiin väylälaitteiden kytkentä ja käyttöönotto ETS-ohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimuksessa käytettiin kehittämistutkimukselle ominaisia menetelmiä. Tutkimus aloitettiin järjestelmän rakentamiseen käytettävissä olevien komponenttien kartoituksella ja KNX-järjestelmän ominaisuuksiin sekä vaatimuksiin perehtymällä, alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä hyödyntäen. Oppimisympäristön rakentamisen lopputulosta arvioitiin toimeksiantajan haastattelulla. Toimeksiantajan haastattelun perusteella analysoitiin mahdollisia kehitys ehdotuksia.
Oppimisympäristöä varten rakennettiin siirreltävä asennuslevy. Levyyn sijoitettiin ryhmäkeskus, kojerasiat, valaisimet ja KNX-laitteet. Työssä käytetyistä tarvikkeista laadittiin myös tarvikeluettelo. Oppimisympäristölle laadittiin harjoitustyöohje, jossa ohjeistetaan kuvankaappauksilla ja sanallisesti harjoituksen eteneminen. Näitä ohjeita noudattamalla oppilaat saavat suoritettua ohjeessa selitettyjen toiminnallisuuksien parametroinnin. Kytkentöjä varten piirrettiin keskuskaavio.
Tutkimukseen kuuluneen toimeksiantajan haastattelun perusteella havaittiin luodun oppimisympäristön ole-van riittävä palvelemaan yhtenä harjoituksena rakennusautomaatioasennukset tutkinnon osassa.
Tutkimuksessa käytettiin kehittämistutkimukselle ominaisia menetelmiä. Tutkimus aloitettiin järjestelmän rakentamiseen käytettävissä olevien komponenttien kartoituksella ja KNX-järjestelmän ominaisuuksiin sekä vaatimuksiin perehtymällä, alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä hyödyntäen. Oppimisympäristön rakentamisen lopputulosta arvioitiin toimeksiantajan haastattelulla. Toimeksiantajan haastattelun perusteella analysoitiin mahdollisia kehitys ehdotuksia.
Oppimisympäristöä varten rakennettiin siirreltävä asennuslevy. Levyyn sijoitettiin ryhmäkeskus, kojerasiat, valaisimet ja KNX-laitteet. Työssä käytetyistä tarvikkeista laadittiin myös tarvikeluettelo. Oppimisympäristölle laadittiin harjoitustyöohje, jossa ohjeistetaan kuvankaappauksilla ja sanallisesti harjoituksen eteneminen. Näitä ohjeita noudattamalla oppilaat saavat suoritettua ohjeessa selitettyjen toiminnallisuuksien parametroinnin. Kytkentöjä varten piirrettiin keskuskaavio.
Tutkimukseen kuuluneen toimeksiantajan haastattelun perusteella havaittiin luodun oppimisympäristön ole-van riittävä palvelemaan yhtenä harjoituksena rakennusautomaatioasennukset tutkinnon osassa.