Metsäasiantuntijan osaamisen varmistamisen E-learning-materiaalin kehittäminen
Myllymäki, Pertti (2023)
Myllymäki, Pertti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa E-learning-koulutuskokonaisuus metsäasiantuntijoiden käyttöön. Koulutuskokonaisuuden tavoitteena oli parantaa metsäasiantuntijoiden kaupallista osaamista. Työn tilaajan tarve puukaupan ja palvelumyynnin E-learning-koulutuksille muodostui yrityksen strategiasta. Strategian mukaisten investointien kautta tulee tarve hankkia enemmän puuta ja myydä enemmän palveluita Suomessa. Lisäksi piti huolehtia siitä, että asiakaskokemus pysyy erinomaisena. E-learning-koulutuksen tavoitteena oli varmistaa tämän strategian toteutuminen metsäasiantuntijoiden osaamisen varmistamisen kautta. E-learning-materiaali suunniteltiin toimimaan myös apuvälineenä perehdyttämisessä ja toimintamallien kertaamisessa.
Kehittämistyön lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus, koska työn kehittämistyön tuloksena luotiin uusi E-learning-materiaali. Tutkimusosuudessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä benchmarkingia ja teemahaastatteluja. Benchmarkingin avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa siitä, millaisia E-learning-materiaaleja muilla yrityksillä on käytössä ja miten niitä hyödynnetään. Haastatteluiden avulla puukaupan E-learning -materiaali kytkettiin tiiviimmin asiantuntijoiden arkeen ja täsmennettiin E-learning-materiaalin tuottamisen toimintamallia Metsä Groupissa.
Puukaupan E-learning-materiaalit päätettiin julkaista kolmen koulutuksen kokonaisuutena. Näistä kaksi ensimmäistä saatiin käyttöön opinnäytetyön tekemisen aikana. Kokemusten perusteella koulutukset on koettu toimiviksi perehdyttämisessä sekä kokeneempien asiantuntijoiden osaamisen kehittämisessä.
Kehittämistyön lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus, koska työn kehittämistyön tuloksena luotiin uusi E-learning-materiaali. Tutkimusosuudessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä benchmarkingia ja teemahaastatteluja. Benchmarkingin avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa siitä, millaisia E-learning-materiaaleja muilla yrityksillä on käytössä ja miten niitä hyödynnetään. Haastatteluiden avulla puukaupan E-learning -materiaali kytkettiin tiiviimmin asiantuntijoiden arkeen ja täsmennettiin E-learning-materiaalin tuottamisen toimintamallia Metsä Groupissa.
Puukaupan E-learning-materiaalit päätettiin julkaista kolmen koulutuksen kokonaisuutena. Näistä kaksi ensimmäistä saatiin käyttöön opinnäytetyön tekemisen aikana. Kokemusten perusteella koulutukset on koettu toimiviksi perehdyttämisessä sekä kokeneempien asiantuntijoiden osaamisen kehittämisessä.