Hip hopin kulttuuri osana hip hop -tanssituntia Suomessa
Lehto, Venla (2023)
Lehto, Venla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225941
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee hip hopin kulttuuria osana hip hop -tanssituntia. Tutkielma on kirjallinen osa Turun Ammattikorkeakoulun tanssinopettajan tutkinnon (AMK) pedagogista opinnäytetyötä. Osana opinnäytetyötä on tehty opetuskokeilu, joka on toteutettu Turussa toimivan tanssikoulun oppilasryhmälle.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten tietoisuutta hip hopin kulttuurista voidaan sisällyttää hip hop -tanssituntiin. Opinnäytetyöhön sisältyneessä opetuskokeilussa tutkittiin hip hopin kulttuuria oppilasryhmän kanssa erilaisten tanssillisten harjoitteiden ja keskustelujen avulla. Työn pääasialliset lähteet ovat toteutettu opetuskokeilu, sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus.
Opetuskokeilun sisällöt jaettiin kolmeen eri hip hopin kulttuuriin liittyvään aihealueeseen: historia, nykyaika sekä yksilö osana yhteisöä. Aihealueet käsittelivät muun muassa ilmiöitä hip hopin kulttuurissa, tanssiteknillisiä kokonaisuuksia sekä eettisiä kysymyksiä yhteiskunnassa. Kirjalliseen osuuteen liittynyt taustatyö ja opettajan omat kokemukset katutanssin harjoittamisesta määrittivät sisällöt.
Tutkimustyö on osoittanut, että hip hopin kulttuuria on mahdollista käsitellä osana tanssituntia. Hip hop -tanssilajia ympäröivä kulttuuri on tärkeä osa harjoittelua ja edistää lajin kokonaisvaltaista ymmärrystä. Opetuskokeiluun osallistuneet oppilaat kehittyivät käsiteltävien kokonaisuuksien ymmärtämisessä sekä soveltavien tehtävien toteuttamisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten tietoisuutta hip hopin kulttuurista voidaan sisällyttää hip hop -tanssituntiin. Opinnäytetyöhön sisältyneessä opetuskokeilussa tutkittiin hip hopin kulttuuria oppilasryhmän kanssa erilaisten tanssillisten harjoitteiden ja keskustelujen avulla. Työn pääasialliset lähteet ovat toteutettu opetuskokeilu, sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus.
Opetuskokeilun sisällöt jaettiin kolmeen eri hip hopin kulttuuriin liittyvään aihealueeseen: historia, nykyaika sekä yksilö osana yhteisöä. Aihealueet käsittelivät muun muassa ilmiöitä hip hopin kulttuurissa, tanssiteknillisiä kokonaisuuksia sekä eettisiä kysymyksiä yhteiskunnassa. Kirjalliseen osuuteen liittynyt taustatyö ja opettajan omat kokemukset katutanssin harjoittamisesta määrittivät sisällöt.
Tutkimustyö on osoittanut, että hip hopin kulttuuria on mahdollista käsitellä osana tanssituntia. Hip hop -tanssilajia ympäröivä kulttuuri on tärkeä osa harjoittelua ja edistää lajin kokonaisvaltaista ymmärrystä. Opetuskokeiluun osallistuneet oppilaat kehittyivät käsiteltävien kokonaisuuksien ymmärtämisessä sekä soveltavien tehtävien toteuttamisessa.