Keholähtöisyys nykytanssin opettamisessa: hengitys ja aistiminen liikkeen lähtökohtana
Heikkonen, Olivia (2023)
Heikkonen, Olivia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225944
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee keholähtöisyyttä osana nykytanssin opettamista. Tutkielma on kirjallinen osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutuksen opinnäytetyötä. Työn pedagoginen osuus on Tampereen konservatorion tanssin ammatillisen koulutuksen ensimmäisen vuoden opiskelijoille toteutettu opetuskokeilu.
Tutkielman tavoitteena on saada käsitystä kehon ja mielen välisestä yhteydestä tanssissa ja liikkeessä. Keholähtöisyyttä tutkitaan opetuskokeilussa erinäisten harjoitteiden kautta sekä omia kokemuksia ja tuntemuksia reflektoiden. Harjoitteiden perustana toimii hengittämisen ja aistimisen hyödyntäminen liikkeeseen. Tutkielmassa haetaan ymmärrystä tanssin monipuolisuudesta ja keholähtöisyydestä yhtenä näkökulmana nykytanssin opettamiselle.
Opetuskokeilussa painotettiin tuntemuksia ja kokemuksia tiedon lähteenä. Harjoitteet koettiin omassa kehossa yksilöllisesti. Keskiöön nousi opiskelijoiden omat kokemukset liikkeestä ja sen sanallistaminen. Tutkielman tulosten arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoille teetettyä kyselyä, jossa he saivat arvioida omaa oppimistaan ja käsitystään keholähtöisyydestä. Tutkielmassa käytetyt kirjallisuuslähteet tukevat opetuskokeilun tuloksia ja havaintoja.
Tuloksista havaitaan keholähtöisyyden olevan yksilöllistä oppimista, jossa prosessi on keskiössä. Kyselyyn vastanneet kokivat kehittäneensä liikkeen lähtökohtien mahdollisuutta ja oman kehon ymmärrystä. Opiskelijat kokivat hyötyneensä opetuksesta ajatellen tulevaa ammattiaan tanssijoina.
Tutkielman tavoitteena on saada käsitystä kehon ja mielen välisestä yhteydestä tanssissa ja liikkeessä. Keholähtöisyyttä tutkitaan opetuskokeilussa erinäisten harjoitteiden kautta sekä omia kokemuksia ja tuntemuksia reflektoiden. Harjoitteiden perustana toimii hengittämisen ja aistimisen hyödyntäminen liikkeeseen. Tutkielmassa haetaan ymmärrystä tanssin monipuolisuudesta ja keholähtöisyydestä yhtenä näkökulmana nykytanssin opettamiselle.
Opetuskokeilussa painotettiin tuntemuksia ja kokemuksia tiedon lähteenä. Harjoitteet koettiin omassa kehossa yksilöllisesti. Keskiöön nousi opiskelijoiden omat kokemukset liikkeestä ja sen sanallistaminen. Tutkielman tulosten arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoille teetettyä kyselyä, jossa he saivat arvioida omaa oppimistaan ja käsitystään keholähtöisyydestä. Tutkielmassa käytetyt kirjallisuuslähteet tukevat opetuskokeilun tuloksia ja havaintoja.
Tuloksista havaitaan keholähtöisyyden olevan yksilöllistä oppimista, jossa prosessi on keskiössä. Kyselyyn vastanneet kokivat kehittäneensä liikkeen lähtökohtien mahdollisuutta ja oman kehon ymmärrystä. Opiskelijat kokivat hyötyneensä opetuksesta ajatellen tulevaa ammattiaan tanssijoina.