Asiakkaiden kokemuksia matalan kynnyksen palvelusta Soiten aikuissosiaalityössä Kokkolassa
Sundfors, Elisa (2023)
Sundfors, Elisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235960
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toteutui laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti. Sen tarkoituksena oli selvittää yhtä Soiten aikuissosiaalityössä toimivaa matalan kynnyksen palvelua, aamupalatoimintaa, ja tuoda esille, miten toiminta on tavoittanut palvelujen ulkopuolella olevia syrjäytymisvaarassa olevia, sekä yksinäisiä että parisuhteessa olevia yli 18-vuotiaita henkilöitä palveluiden piiriin ja lisännyt heidän kokemustaan osallisuudesta toiminnan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa käsitys, miten aamupalatoiminnassa käyneet henkilöt ovat palvelun kokeneet, ja selvittää, miten Soite on onnistunut vastaamaan palvelussa käyneiden henkilöiden tarpeisiin. Tavoitteena on avata näitä asioita niin aamupalatoiminnan kuin myös toiminnan käyttäjien näkökulmasta. Näiden näkökulmien kautta saadaan selville, miten toiminnassa on onnistuttu ja miten toimintaa voidaan jatkossa kehittää paremmaksi ja tehokkaammaksi, hyödyntäen opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön asiakaskyselyyn osallistuneet kokivat, että he olivat saaneet apua ja hyötyä elämäänsä ja saaneet uudenlaista sisältöä, kokeneet iloa, onnea ja osallisuuden lisääntynyttä hyötyä omassa arkipäivässään. Heillä oli tunne siitä, että heistä välitetään ja heitä halutaan auttaa pääsemään osalliseksi yhteiskunnan palvelutarjonnasta. Monet olivat saaneet itselleen uusia ystäviä, ja heidän yksinäisyyden tunteensa oli vähentynyt. Aamupalatoiminnan näkökulmasta katsottuna palvelua käyttäneet ovat myös hyötyneet siitä sen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. He ovat saaneet apua omiin elämänhaasteisiinsa sekä elämänongelmiinsa, sekä saaneet tarvitsemaansa tukea ja sosiaaliohjausta liittyen toimintaan, palvelujärjestelmään, etuuksiin ja tukiin liittyvissä asioissa. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Kyselystä selviää asiakkaiden kiinnostus olla mukana jossakin sellaisessa toiminnassa, jossa heille on tarjolla tukea, huolenpitoa sekä tunnetta yhteisesti rakennetusta hyvinvoinnista. Keskustelu-aiheissa esille nousi paljon erilaisia toimintaan, palvelujärjestelmään, etuuksiin ja tukiin liittyviä asioita, joille aamupalatoiminnassa käyneillä henkilöillä oli omassa elämäntilanteessaan suuri tarve.
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa käsitys, miten aamupalatoiminnassa käyneet henkilöt ovat palvelun kokeneet, ja selvittää, miten Soite on onnistunut vastaamaan palvelussa käyneiden henkilöiden tarpeisiin. Tavoitteena on avata näitä asioita niin aamupalatoiminnan kuin myös toiminnan käyttäjien näkökulmasta. Näiden näkökulmien kautta saadaan selville, miten toiminnassa on onnistuttu ja miten toimintaa voidaan jatkossa kehittää paremmaksi ja tehokkaammaksi, hyödyntäen opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön asiakaskyselyyn osallistuneet kokivat, että he olivat saaneet apua ja hyötyä elämäänsä ja saaneet uudenlaista sisältöä, kokeneet iloa, onnea ja osallisuuden lisääntynyttä hyötyä omassa arkipäivässään. Heillä oli tunne siitä, että heistä välitetään ja heitä halutaan auttaa pääsemään osalliseksi yhteiskunnan palvelutarjonnasta. Monet olivat saaneet itselleen uusia ystäviä, ja heidän yksinäisyyden tunteensa oli vähentynyt. Aamupalatoiminnan näkökulmasta katsottuna palvelua käyttäneet ovat myös hyötyneet siitä sen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. He ovat saaneet apua omiin elämänhaasteisiinsa sekä elämänongelmiinsa, sekä saaneet tarvitsemaansa tukea ja sosiaaliohjausta liittyen toimintaan, palvelujärjestelmään, etuuksiin ja tukiin liittyvissä asioissa. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia.
Kyselystä selviää asiakkaiden kiinnostus olla mukana jossakin sellaisessa toiminnassa, jossa heille on tarjolla tukea, huolenpitoa sekä tunnetta yhteisesti rakennetusta hyvinvoinnista. Keskustelu-aiheissa esille nousi paljon erilaisia toimintaan, palvelujärjestelmään, etuuksiin ja tukiin liittyviä asioita, joille aamupalatoiminnassa käyneillä henkilöillä oli omassa elämäntilanteessaan suuri tarve.