AGCO Powerin uuden työntekijän koulutustehtävät ABB IRB 140 S4C+ -robotin käytön opetteluun
Hyyppä, Benjamin (2023)
Hyyppä, Benjamin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215880
Tiivistelmä
AGCO Powerin edustajat halusivat tehdä uusia työtekijöitä ja opiskelijoita varten Robotic Training Center -huoneen, jossa voidaan harjoitella ABB-robotin ja Fanuc-robotin käyttöä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä harjoitustehtävät ABB-robotille. Tehtävien suunnittelu aloitettiin tekemällä kysely muutamalle työntekijälle, jotka työskentelevät robottien parissa AGCO Powerin tiloissa. Kyselyn vastausten perusteella tehtiin harjoitustehtävät Robotic Training Centerin tiloihin. Harjoitustehtävien haasteet liittyivät ABB-robotin vanhaan ohjelmointijärjestelmään, jonka takia kaikki käskyt eivät toimi S4C+-ohjaintabletissa.
Opinnäytetyössä tehtiin neljä erilaista harjoitustehtävää: piirto-, pick and place-, MoveOffset- sekä I/O-kommunikaatiotehtävä. Kaikki nämä tehtävät tehdään S4C+-ohjaintabletilla. Tulevaisuudessa tehtäviä todennäköisesti kehitetään ja tehdään uusia, jotka liittyvät konenäköön ja ohjelmointiin tietokoneen avulla.
Haastavinta tässä työssä oli lähteiden löytäminen, sillä robotit ja niitten ohjelmat ovat nykyään parempia kuin vuoden 2005 aikoihin. Lähteinä hyödynnettiin opettajia sekä AGCOn kokeneita robotin ohjelmoijia, joilla on kokemusta sen aikaisten robottien ohjelmoinnista.
Opinnäytetyössä tehtiin neljä erilaista harjoitustehtävää: piirto-, pick and place-, MoveOffset- sekä I/O-kommunikaatiotehtävä. Kaikki nämä tehtävät tehdään S4C+-ohjaintabletilla. Tulevaisuudessa tehtäviä todennäköisesti kehitetään ja tehdään uusia, jotka liittyvät konenäköön ja ohjelmointiin tietokoneen avulla.
Haastavinta tässä työssä oli lähteiden löytäminen, sillä robotit ja niitten ohjelmat ovat nykyään parempia kuin vuoden 2005 aikoihin. Lähteinä hyödynnettiin opettajia sekä AGCOn kokeneita robotin ohjelmoijia, joilla on kokemusta sen aikaisten robottien ohjelmoinnista.