Sustainability in business : three case studies from textile industry
Rossi, Maija (2014)
Rossi, Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212764
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos ja uutiset huonoista olosuhteista tehtailla kehitysmaissa ovat saaneet kuluttajat kiinnittämään huomiota vaatteiden ja muiden tekstiilien alkuperään. Samaan aikaan useat yritykset ovat kehittäneet kestävää liiketoimintaa tai etsineet keinoja toteuttaakseen kestävää kehitystä. Nämä yritykset ovat luonnonystävällisiä ja varsin tietoisia asiakkaiden vastuullisesta kulutuskäyttäytymisestä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee kolmea tekstiilialan yritystä, ja sitä, miten yritykset ovat sisällyttäneet kestävän kehityksen ideologiaa toimintaansa: millaiset ovat toimintatavat, motivaatio ja miten yritykset onnistuivat. Edustajia Saana & Olli:sta, Boomerang:ista ja Mammu:sta on haastateltu tutkimuksen yhteydessä.
Tutkimus tehtiin käyttäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Haastatteluiden lisäksi käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta; aiheina mm. kestävän kehityksen tärkeys, yrityksen kestävään kehitykseen tähtäävän liikeidean liiketoimintamallit ja markkinatilanteen kehitys. Aiheen ajankohtaisuuden vuoksi tutkimuksen osaksi haluttiin ottaa myös tiedotusvälineiden näkökulma.
Haastatellessani yrityksiä, Saana & Olli, Boomerang ja Mammu, jotka ovat ottaneet kestävän kehityksen osaksi liiketoimintamalliaan ja sitoutuneet lisäämään sen osuutta, sekä kehittämään sitä, kävi ilmi, että se oli olennainen osa yritysten menestystä. Näissä yrityksissä on vahva usko siihen, että asiakkaat tulevat kasvavassa määrin valitsemaan tuotteensa sellaisista yrityksistä, jotka arvostavat heidän käyttämiään luontoystävällisiä materiaaleja sekä eettisiä tuotantomenetelmiään.
Tämä opinnäytetyö käsittelee kolmea tekstiilialan yritystä, ja sitä, miten yritykset ovat sisällyttäneet kestävän kehityksen ideologiaa toimintaansa: millaiset ovat toimintatavat, motivaatio ja miten yritykset onnistuivat. Edustajia Saana & Olli:sta, Boomerang:ista ja Mammu:sta on haastateltu tutkimuksen yhteydessä.
Tutkimus tehtiin käyttäen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Haastatteluiden lisäksi käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta; aiheina mm. kestävän kehityksen tärkeys, yrityksen kestävään kehitykseen tähtäävän liikeidean liiketoimintamallit ja markkinatilanteen kehitys. Aiheen ajankohtaisuuden vuoksi tutkimuksen osaksi haluttiin ottaa myös tiedotusvälineiden näkökulma.
Haastatellessani yrityksiä, Saana & Olli, Boomerang ja Mammu, jotka ovat ottaneet kestävän kehityksen osaksi liiketoimintamalliaan ja sitoutuneet lisäämään sen osuutta, sekä kehittämään sitä, kävi ilmi, että se oli olennainen osa yritysten menestystä. Näissä yrityksissä on vahva usko siihen, että asiakkaat tulevat kasvavassa määrin valitsemaan tuotteensa sellaisista yrityksistä, jotka arvostavat heidän käyttämiään luontoystävällisiä materiaaleja sekä eettisiä tuotantomenetelmiään.