Sähköratapylväsperustusten kantokestävyyslaskenta
Viola, Laukkonen (2023)
Viola, Laukkonen
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246020
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin erikokoisten elementtirakenteisten sähköratapylväsperustusten momenttikapasiteetti radan suunnassa sekä rataa vastaan kohtisuorassa suunnassa erilaisissa tapauksissa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Sweco Finland Oy.
Työssä lasketaan P- ja R-pylväsperustuksille kantokestävyys murtorajatilassa tasamaalla. Tulokset kootaan taulukoksi, jotta perustuksen valinta projekteissa nopeutuu.
Työstä rajattiin pois I-pylväiden perustukset sekä pienempiä P- ja R-pylväiden perustuksia. Työstä rajattiin pois käyttörajatilan mukaiset tarkastelut sekä laskenta penkereessä.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin mitoituslaskelmia ja kirjallisuusselvitystä. Teoriaosuudessa käsitellään Eurokoodia yleisesti, sähkörataa ja sähköratapylväsperustusten mitoitukseen vaikuttavia asioita.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että laskenta onnistui. Työn tuloksena syntyi sähköratapylväsperustusten momenttikapasiteettitaulukot, joiden avulla voidaan arvioida sopivan kokoista perustusta projekteilla. Kyseiselle selvitystyölle oli tarvetta ja se tulee tilaajalle käyttöön.
Työssä lasketaan P- ja R-pylväsperustuksille kantokestävyys murtorajatilassa tasamaalla. Tulokset kootaan taulukoksi, jotta perustuksen valinta projekteissa nopeutuu.
Työstä rajattiin pois I-pylväiden perustukset sekä pienempiä P- ja R-pylväiden perustuksia. Työstä rajattiin pois käyttörajatilan mukaiset tarkastelut sekä laskenta penkereessä.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin mitoituslaskelmia ja kirjallisuusselvitystä. Teoriaosuudessa käsitellään Eurokoodia yleisesti, sähkörataa ja sähköratapylväsperustusten mitoitukseen vaikuttavia asioita.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että laskenta onnistui. Työn tuloksena syntyi sähköratapylväsperustusten momenttikapasiteettitaulukot, joiden avulla voidaan arvioida sopivan kokoista perustusta projekteilla. Kyseiselle selvitystyölle oli tarvetta ja se tulee tilaajalle käyttöön.