Viulunsoiton alkuopetuksen tukeminen 3-6-vuotiailla
Turunen, Reetta (2022)
Turunen, Reetta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246054
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tarkoituksena oli tarkastella asioita, joita tulee ottaa huomioon 3–6-vuotiaiden viulunsoiton alkuopetuksessa. Työn osa-alueita, joihin perehdyttiin, olivat soittoasennon rakentaminen, soitonopettelu, leikillisyys opetuksessa, viulunsoiton ryhmäopetus sekä motivaatio. Työn lähtökohtana oli tutkia tapoja, joilla hyvin nuorelle oppilaalle saadaan kehittymään positiivinen musiikillinen minäkuva sekä sitä kautta luomaan elinikäinen musiikkiharrastuksen kaari.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteenä kahta puolistrukturoitua asiantuntijahaastattelua sekä pedagogista kirjallisuutta, josta osa juontaa juurensa varhaisiän musiikkikasvatukseen ja musiikkileikkikouluun.
Lopputulemana yhdistävinä tekijöinä kaikille työssä huomioiduille osa-alueille oli lapsen maailman huomioiminen yksilölähtöisesti viulupedagogiassa, ja se, kuinka lähes kaikkien haasteiden ongelmanratkaisuissa tuli lähestyä ongelmaa oppijalähtöisesti luovuuden kautta. Myös leikillisyys korostui kaikilla osa-alueilla. Johtopäätöksenä työssä on se, että leikillisyydellä selkeästi parannetaan lapsen keskittymiskykyä, mielenkiintoa ja motivaatiota tunneilla. Sitä kautta se nopeuttaa ja vahvistaa lapsen viulunsoiton oppimista.
Opinnäytetyössä käytettiin lähteenä kahta puolistrukturoitua asiantuntijahaastattelua sekä pedagogista kirjallisuutta, josta osa juontaa juurensa varhaisiän musiikkikasvatukseen ja musiikkileikkikouluun.
Lopputulemana yhdistävinä tekijöinä kaikille työssä huomioiduille osa-alueille oli lapsen maailman huomioiminen yksilölähtöisesti viulupedagogiassa, ja se, kuinka lähes kaikkien haasteiden ongelmanratkaisuissa tuli lähestyä ongelmaa oppijalähtöisesti luovuuden kautta. Myös leikillisyys korostui kaikilla osa-alueilla. Johtopäätöksenä työssä on se, että leikillisyydellä selkeästi parannetaan lapsen keskittymiskykyä, mielenkiintoa ja motivaatiota tunneilla. Sitä kautta se nopeuttaa ja vahvistaa lapsen viulunsoiton oppimista.