Motivaation merkitys aikuisopiskelussa
Puutio, Anne (2014)
Puutio, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061212727
Tiivistelmä
Työelämän nopeat muutokset ovat saaneet aikaan sen, että työnkuvien monipuolistumisen myötä yksilön on uudelleenkoulutettava itsensä uuteen ammattiin. Ihmisiä ohjaavista sisäisistä voimista puhuttaessa puhutaan motiiveista. Motivaatio pitää meidät liikkeellä ja näyttää, mihin suuntaudumme ja miten lujasti tavoittelemme asiaa. Omien motivaatiotekijöiden tunteminen ja löytäminen näyttää suuntaa itselle sopivan ja kiinnostavan ammatin löytymiseen. Motivaation säilyttäminen läpi koko ammatinopiskelun ajan erilaisissa oppimisympäristöissä on hyvin haastavaa sekä opettajalle että opiskelijalle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää aikuisopiskelijan opiskelumotivaatioon vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus tarkastelee motivaation merkitystä aikuisopiskelussa, aikuisen oppimista, elinikäisen oppimisen merkitystä sekä vuorovaikutuksen merkitystä ammatin oppimisen tukena. Kyselyn avulla kartoitin aikuisopiskelijoiden ajatuksia, mielipiteitä ja näkemyksiä opiskelumotivaatioon vaikuttavista keskeisistä tekijöistä. Kohderyhmänä tutkimukselle oli koulutusorganisaatio Sataedun työvoimapoliittisen aikuisopiskelijoiden 3 ryhmää.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että aikuisopiskelija omaa vahvan opiskelumotivaation uuden ammatin oppimiseen. Hyvän opiskelumotivaation säilymisen edellytyksiä ovat opettajien ammatillinen osaaminen sekä hyvät sosiaaliset vuorovaikutustaidot niin opetushenkilöstön kuin opiskelijoiden kesken
Opinnäytetyön teoriaosuus tarkastelee motivaation merkitystä aikuisopiskelussa, aikuisen oppimista, elinikäisen oppimisen merkitystä sekä vuorovaikutuksen merkitystä ammatin oppimisen tukena. Kyselyn avulla kartoitin aikuisopiskelijoiden ajatuksia, mielipiteitä ja näkemyksiä opiskelumotivaatioon vaikuttavista keskeisistä tekijöistä. Kohderyhmänä tutkimukselle oli koulutusorganisaatio Sataedun työvoimapoliittisen aikuisopiskelijoiden 3 ryhmää.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että aikuisopiskelija omaa vahvan opiskelumotivaation uuden ammatin oppimiseen. Hyvän opiskelumotivaation säilymisen edellytyksiä ovat opettajien ammatillinen osaaminen sekä hyvät sosiaaliset vuorovaikutustaidot niin opetushenkilöstön kuin opiskelijoiden kesken