Henkilöbrändin ja portfolion rakentaminen työnhaun tueksi
Bobacka, Linnea (2023)
Bobacka, Linnea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246170
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aihe on henkilöbrändin ja portfolion rakentaminen työnhaun tueksi. Opinnäytetyössä pyritään löytämään ratkaisu siihen, miten omaa ammatillista osaamista kannattaa markkinoida työnhaussa. Työn päätavoite on kehittää verkkoportfoliota osaksi omaa henkilöbrändiä. Alatavoitteina ovat omien ammatillisen vahvuuksieni kirkastaminen sekä vahvuuksiin perustuvan henkilöbrändin rakentaminen. Työn toimeksiantaja on Haaga-Helian Luova toimisto Krea.
Tietoperustassa käsitellään henkilöbrändin rakentamista työnhakijan näkökulmasta ja pohditaan työnhakuun liittyviä vastuullisuuskysymyksiä. Henkilöbrändin avulla työnhakija voi erottua joukosta ja osoittaa ammattitaitonsa potentiaalisille työnantajille. Henkilöbrändäys auttaa verkostoitumisessa ja voi johtaa työtarjouksiin. Oman osaamisen markkinointi on työelämän murroksessa tärkeää, kun työurat ovat lyhyempiä ja työntekijöiltä vaaditaan uudenlaista osaamista. Portfolio on tärkeä työkalu luovan alan työnhaussa, sillä se antaa kuvan työnhakijan osaamisesta ja vahvuuksista. Vastuullisuus työnhaussa liittyy rekrytointiprosessiin, jossa yritysten odotetaan toimivaan vastuullisesti. Vastuullisuus on nouseva megatrendi ja yrityksiltä odotetaan vastuullista toimintaa toimialasta riippumatta.
Portfolion toteutuksen pohjaksi tekijä suunnitteli oman henkilöbrändin. Ammatillisia vahvuuksia pohdittiin VIA-mittarin ja osaamismatriisin avulla. Henkilöbrändille rakennettiin tarina, jonka avulla rakennettiin henkilöbrändiä erottuvaksi. Kiinnostavien työpaikkailmoitusten selaaminen ja niissä toistuvien taitojen tunnistaminen voi auttaa portfolion kokoamisessa, ja työssä analysoitiin kolmen työpaikkailmoituksen kriteerejä suhteessa omaan osaamiseen. Portfolion ostajapersoonat määriteltiin, jotta henkilöbrändin viestintä voitiin sovittaa kohderyhmälle sopivaksi.
Opinnäytetyön tuotos on verkkoportfolio, jota voidaan hyödyntää markkinoinnin alan työnhaussa. Verkkoportfolion toteutus esitellään vaiheittain graafisesta ohjeistuksesta sivuston rakenteen suunnitteluun ja projektien valintaan. Lisäksi käydään läpi sivuston hakukoneoptimoinnin parantamiseksi tehdyt toimenpiteet. Portfolio löytyy osoitteesta:
https://linneabobacka.wixsite.com/linneabobacka.
Valmis portfolio on visuaalisesti selkeä portfolio, joka edustaa tekijän vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Henkilöbrändäys on pitkäjänteinen prosessi, jota on päivitettävä ja uudistettava sitä mukaa, kun osaaminen kehittyy. Haasteena oli yhdistää kahden eri koulutustaustan osaaminen. Henkilöbrändäyksessä on eduksi keskittyä yhteen osa-alueeseen, ja portfolion kehityskohde jatkossa on selkeyttää osaamista ja portfoliota yhteen selkeään suuntaan.
Tietoperustassa käsitellään henkilöbrändin rakentamista työnhakijan näkökulmasta ja pohditaan työnhakuun liittyviä vastuullisuuskysymyksiä. Henkilöbrändin avulla työnhakija voi erottua joukosta ja osoittaa ammattitaitonsa potentiaalisille työnantajille. Henkilöbrändäys auttaa verkostoitumisessa ja voi johtaa työtarjouksiin. Oman osaamisen markkinointi on työelämän murroksessa tärkeää, kun työurat ovat lyhyempiä ja työntekijöiltä vaaditaan uudenlaista osaamista. Portfolio on tärkeä työkalu luovan alan työnhaussa, sillä se antaa kuvan työnhakijan osaamisesta ja vahvuuksista. Vastuullisuus työnhaussa liittyy rekrytointiprosessiin, jossa yritysten odotetaan toimivaan vastuullisesti. Vastuullisuus on nouseva megatrendi ja yrityksiltä odotetaan vastuullista toimintaa toimialasta riippumatta.
Portfolion toteutuksen pohjaksi tekijä suunnitteli oman henkilöbrändin. Ammatillisia vahvuuksia pohdittiin VIA-mittarin ja osaamismatriisin avulla. Henkilöbrändille rakennettiin tarina, jonka avulla rakennettiin henkilöbrändiä erottuvaksi. Kiinnostavien työpaikkailmoitusten selaaminen ja niissä toistuvien taitojen tunnistaminen voi auttaa portfolion kokoamisessa, ja työssä analysoitiin kolmen työpaikkailmoituksen kriteerejä suhteessa omaan osaamiseen. Portfolion ostajapersoonat määriteltiin, jotta henkilöbrändin viestintä voitiin sovittaa kohderyhmälle sopivaksi.
Opinnäytetyön tuotos on verkkoportfolio, jota voidaan hyödyntää markkinoinnin alan työnhaussa. Verkkoportfolion toteutus esitellään vaiheittain graafisesta ohjeistuksesta sivuston rakenteen suunnitteluun ja projektien valintaan. Lisäksi käydään läpi sivuston hakukoneoptimoinnin parantamiseksi tehdyt toimenpiteet. Portfolio löytyy osoitteesta:
https://linneabobacka.wixsite.com/linneabobacka.
Valmis portfolio on visuaalisesti selkeä portfolio, joka edustaa tekijän vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Henkilöbrändäys on pitkäjänteinen prosessi, jota on päivitettävä ja uudistettava sitä mukaa, kun osaaminen kehittyy. Haasteena oli yhdistää kahden eri koulutustaustan osaaminen. Henkilöbrändäyksessä on eduksi keskittyä yhteen osa-alueeseen, ja portfolion kehityskohde jatkossa on selkeyttää osaamista ja portfoliota yhteen selkeään suuntaan.