Palvelumyynti ja sen kehittäminen Case-yrityksessä
Lehtonen, Joel (2022)
Lehtonen, Joel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246193
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kehityskohtia palvelumyynnin edistämiseksi Lenovo Technology:lle. Tarkoituksena on tutkia Lenovon tuotteita myyvien jälleenmyyjäyritysten nykyistä palvelumyyntiä sekä mahdollisia tapoja saada Lenovon omia lisäpalveluja myyntiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liiketoiminnan kehitystä sekä myyntityön ja myyntiprosessien teoriaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään palvelumyyntiä sekä sen tuomia etuja myyvälle yritykselle.
Haastattelututkimuksessa selvitettiin mitä mieltä jälleenmyyjäyritysten myyjät ovat Lenovon tarjoamasta palvelusta ja sen vaikutuksesta myyjien myyntikäyttäytymiseen. Haastattelututkimuksessa nousi esiin Lenovon tarjoamien palvelujen tunnettuuden kehittämistarve sekä myyntistrategian
muuttamisen tarve. Haastattelututkimuksen avulla pystyttiin luomaan konkreettisia kehitysideoita toimeksiantajayritykselle.
Haastattelututkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että myyntistrategiaa tulisi muuttaa asiakasystävällisemmäksi yhdistämällä palvelu tuotteeseen. Palvelun ja tuotteen yhdistämällä syntyy vahva kilpailuetu, joka kasvattaa yrityksen markkinaosuutta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään liiketoiminnan kehitystä sekä myyntityön ja myyntiprosessien teoriaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään palvelumyyntiä sekä sen tuomia etuja myyvälle yritykselle.
Haastattelututkimuksessa selvitettiin mitä mieltä jälleenmyyjäyritysten myyjät ovat Lenovon tarjoamasta palvelusta ja sen vaikutuksesta myyjien myyntikäyttäytymiseen. Haastattelututkimuksessa nousi esiin Lenovon tarjoamien palvelujen tunnettuuden kehittämistarve sekä myyntistrategian
muuttamisen tarve. Haastattelututkimuksen avulla pystyttiin luomaan konkreettisia kehitysideoita toimeksiantajayritykselle.
Haastattelututkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että myyntistrategiaa tulisi muuttaa asiakasystävällisemmäksi yhdistämällä palvelu tuotteeseen. Palvelun ja tuotteen yhdistämällä syntyy vahva kilpailuetu, joka kasvattaa yrityksen markkinaosuutta.
