Korjaushankkeen viestintäsuunnitelma: Viestintätyökalu erilaisille korjaushankkeille asuntoosakeyhtiössä
Nyholm, Viktor; Nyholm, Viktor (2023)
Nyholm, Viktor
Nyholm, Viktor
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246078
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miksi ei vieläkään ole löydetty tapaa, millä saataisiin tietovirta toimimaan asunto-osakeyhtiön korjaushankkeissa. Tähän mennessä on tehty muutamia kokeiluja, jotta vanhanaikaiset paperitiedotteet saataisiin pois asukkaiden postilaatikoista ja rappukäytävien ilmoitustauluilta. Vielä ei ole saatu menetelmää mikä hyödyttäisi kaikkia osapuolia.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ottaa selvää millainen viestintäsuunnitelma asuntoosakeyhtiön korjaushankkeisiin olisi paikallaan. Toisin sanoen, tarvitaan viestintätyökalua, joka hyödyttäisi isännöitsijöitä, asukkaita, osakkeenomistajia, hallituksen jäseniä, urakoitsijoita sekä vastaavia työnjohtajia. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on, voisiko mahdollinen internet-sivu olla tapa modernisoida tietovirtaa asunto osakeyhtiön korjaushankkeissa. Kaikki informaatio suunnitteluvaiheesta lähtien kerättäisiin yhteen ja samaan paikkaan, missä se on kaikille osapuolille saatavilla.
Lisäksi tässä opinnäytetyössä käy ilmi, miksi aiemmat epäonnistuneet kokeilut eivät ole toimineet. Teoria tähän opinnäytetyöhön on hankittu alan kirjallisuudesta, muu tiedonkeruu on tapahtunut pääasiassa haastattelujen ja lähetettyjen kyselylomakkeiden vastausten avulla. Tässä opinnäytetyössä on haastateltu isännöitsijöitä, asukkaita, vastaavia työnjohtajia sekä urakoitsijoita. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii OP-Isännöinti Itä-Uusimaa Oy.
This thesis investigated ways to improve the flow of information during a renovation project in a housing stock company. So far, a few experiments had been conducted to get rid of "oldfashioned" paper bulletins from residents´ letterboxes and from notice boards in the entrance halls.
The purpose of this thesis was, therefore, to examine what kind of a “communication plan for various renovation projects in residential housing companies” would be appropriate. In other words, a communication tool for the benefit of dispensaries, residents, actioners, board members, contractors, and responsible managers. As a starting point, it was examined whether a possible internet site would allow the modernisation of the information flow during a renovation project of a housing company. All information from the planning stage up to the completion of the work, grouping together in one “place” and would available to all involved.
In addition, this thesis showed why the previous trials had not been good. The theory for this thesis was obtained from literature in the field. For the empirical part, interviews were conducted with, dispensaries, residents, supervisors and entrepreneurs and questionnaires were sent out to dispensaries, entrepreneurs and residents. The commissioner for the thesis was OP-Isännöinti ItäUusimaa Oy.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ottaa selvää millainen viestintäsuunnitelma asuntoosakeyhtiön korjaushankkeisiin olisi paikallaan. Toisin sanoen, tarvitaan viestintätyökalua, joka hyödyttäisi isännöitsijöitä, asukkaita, osakkeenomistajia, hallituksen jäseniä, urakoitsijoita sekä vastaavia työnjohtajia. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on, voisiko mahdollinen internet-sivu olla tapa modernisoida tietovirtaa asunto osakeyhtiön korjaushankkeissa. Kaikki informaatio suunnitteluvaiheesta lähtien kerättäisiin yhteen ja samaan paikkaan, missä se on kaikille osapuolille saatavilla.
Lisäksi tässä opinnäytetyössä käy ilmi, miksi aiemmat epäonnistuneet kokeilut eivät ole toimineet. Teoria tähän opinnäytetyöhön on hankittu alan kirjallisuudesta, muu tiedonkeruu on tapahtunut pääasiassa haastattelujen ja lähetettyjen kyselylomakkeiden vastausten avulla. Tässä opinnäytetyössä on haastateltu isännöitsijöitä, asukkaita, vastaavia työnjohtajia sekä urakoitsijoita. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii OP-Isännöinti Itä-Uusimaa Oy.
This thesis investigated ways to improve the flow of information during a renovation project in a housing stock company. So far, a few experiments had been conducted to get rid of "oldfashioned" paper bulletins from residents´ letterboxes and from notice boards in the entrance halls.
The purpose of this thesis was, therefore, to examine what kind of a “communication plan for various renovation projects in residential housing companies” would be appropriate. In other words, a communication tool for the benefit of dispensaries, residents, actioners, board members, contractors, and responsible managers. As a starting point, it was examined whether a possible internet site would allow the modernisation of the information flow during a renovation project of a housing company. All information from the planning stage up to the completion of the work, grouping together in one “place” and would available to all involved.
In addition, this thesis showed why the previous trials had not been good. The theory for this thesis was obtained from literature in the field. For the empirical part, interviews were conducted with, dispensaries, residents, supervisors and entrepreneurs and questionnaires were sent out to dispensaries, entrepreneurs and residents. The commissioner for the thesis was OP-Isännöinti ItäUusimaa Oy.