Logistinen prosessi Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja hankintaosaston merkitys : case Finavia Oyj
Oinonen, Mikko (2014)
Oinonen, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312847
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selventää Finavia Oyj:n eri hankinnallisia ja logistisia toimintoja ja niiden käytänteitä. Työtä voidaan käyttää yleisenä ohjeistuksena ja perehdytysmateriaalina kaikille niille, jotka ovat osallisina kyseisissä prosesseissa. Erilaisia ongelmatilanteita aiheuttavia asioita on selvitetty keskusteluiden ja haastatteluiden avulla ja työssä esitetään tapoja ratkaista näitä ongelmia.
Tämän työn lähteinä on käytetty yrityksen sisäistä materiaaliarkisto ja uutiskanavaa, intranetia. Tarkoitus on kerätä jo olemassa olevaa aineistoa yksiin kansiin, tällöin helpotetaan tiedon etsimistä. Kirjallisten lähteiden perusteella esitetään, miksi tiettyjä työprosesseja ja toimintoja tehdään.
Opinnäytetyön tuloksena on kuvaus organisaation logistisesta toiminnasta ja siitä, miten hankintaprosessi etenee. Suurimmaksi ongelmaksi osoittautui, että hankintajärjestelmää ei käytetä tarpeeksi, syynä pidetään sitä, että tieto hankintajärjestelmästä ja tämän prosessin kulusta on puutteellista. Organisaation sisäistä aktiivisuutta ja viestintää tehostamalla voidaan välttää ongelmatilanteita ja samalla tehostaa yrityksen toimintaa. Viestinnän avulla voidaan myös parantaa yhteistyötä yrityksen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Tämän työn lähteinä on käytetty yrityksen sisäistä materiaaliarkisto ja uutiskanavaa, intranetia. Tarkoitus on kerätä jo olemassa olevaa aineistoa yksiin kansiin, tällöin helpotetaan tiedon etsimistä. Kirjallisten lähteiden perusteella esitetään, miksi tiettyjä työprosesseja ja toimintoja tehdään.
Opinnäytetyön tuloksena on kuvaus organisaation logistisesta toiminnasta ja siitä, miten hankintaprosessi etenee. Suurimmaksi ongelmaksi osoittautui, että hankintajärjestelmää ei käytetä tarpeeksi, syynä pidetään sitä, että tieto hankintajärjestelmästä ja tämän prosessin kulusta on puutteellista. Organisaation sisäistä aktiivisuutta ja viestintää tehostamalla voidaan välttää ongelmatilanteita ja samalla tehostaa yrityksen toimintaa. Viestinnän avulla voidaan myös parantaa yhteistyötä yrityksen ulkopuolisten toimijoiden kanssa.