Vähähiilinen betoni runkorakentamisessa
Kuosmanen, Oskari (2023)
Kuosmanen, Oskari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256242
Tiivistelmä
Sementin valmistuksesta tulee noin 7 % maailman hiilidioksidipäästöistä. Se tekee maailman käytetyimmästä rakennusmateriaalista betonista suuren yksittäisen päästöjen lähteen. Vähähiilisen betonin kehitystyö etenee nopeasti ja tulevaisuudessa betoni on pitkälti vähähiilistä. Tämän päivän käyttö runkorakentamisessa vähähiiliselle betonille on kyseenalainen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia ratkaisuja vähähiilisen betonin käytölle runkorakentamisessa, tämän työn on tilannut YIT. Työssä paneudutaan vähähiiliseen sementtiin ja sen tämänhetkiseen tilaan Suomessa. Käytännön tutkimuskohteena toimi Tampereella kesällä 2022 valettu pilottikohde, jossa kokeiltiin vähähiilistä betonia pohjalaatassa sekä kahden kerroksen holvivaluissa. Vähähiilinen betoni on käytännössä varsin uusi, joten tässä tiedot on kerätty myös käynnissä olevista tutkimuksista ja useista haastatteluista eri toimialoilta.
Vähähiilinen betoni ei sovellu tällä hetkellä runkorakentamiseen viikon kierrolla sellaisenaan. Suurimmaksi ongelmaksi todettiin betonin hidas lujuudenkehitys. Ongelmaan on todettu auttavan kiihdyttimien ja lämpökaapeleiden käyttö. Nämä vaativat vielä lisää tutkimuksia, sillä kiihdyttimet eivät sovellu holvivaluihin, mutta soveltuvat sen sijaan esimerkiksi perustuksiin. Lämpökaapeleiden on todettu nopeuttavan lujuudenkehitystä, mutta kaapeleiden soveltaminen kustannustehokkaasti holvivaluihin on haasteellista.
Vähähiilinen betoni yleistyy hiljalleen, uusien teknologioiden ja vihreiden rahoituksien kautta voidaan saada käyttökelpoista vähähiilistä betonia ehkä 2030-luvulla. Kannattavuus vähähiilisen sementin tuotannolle määräytyy pitkälti kallistuvan päästökaupan kautta. Ilman sen kallistumista vähähiilisen sementin tuotekehitys hidastuu merkittävästi.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia ratkaisuja vähähiilisen betonin käytölle runkorakentamisessa, tämän työn on tilannut YIT. Työssä paneudutaan vähähiiliseen sementtiin ja sen tämänhetkiseen tilaan Suomessa. Käytännön tutkimuskohteena toimi Tampereella kesällä 2022 valettu pilottikohde, jossa kokeiltiin vähähiilistä betonia pohjalaatassa sekä kahden kerroksen holvivaluissa. Vähähiilinen betoni on käytännössä varsin uusi, joten tässä tiedot on kerätty myös käynnissä olevista tutkimuksista ja useista haastatteluista eri toimialoilta.
Vähähiilinen betoni ei sovellu tällä hetkellä runkorakentamiseen viikon kierrolla sellaisenaan. Suurimmaksi ongelmaksi todettiin betonin hidas lujuudenkehitys. Ongelmaan on todettu auttavan kiihdyttimien ja lämpökaapeleiden käyttö. Nämä vaativat vielä lisää tutkimuksia, sillä kiihdyttimet eivät sovellu holvivaluihin, mutta soveltuvat sen sijaan esimerkiksi perustuksiin. Lämpökaapeleiden on todettu nopeuttavan lujuudenkehitystä, mutta kaapeleiden soveltaminen kustannustehokkaasti holvivaluihin on haasteellista.
Vähähiilinen betoni yleistyy hiljalleen, uusien teknologioiden ja vihreiden rahoituksien kautta voidaan saada käyttökelpoista vähähiilistä betonia ehkä 2030-luvulla. Kannattavuus vähähiilisen sementin tuotannolle määräytyy pitkälti kallistuvan päästökaupan kautta. Ilman sen kallistumista vähähiilisen sementin tuotekehitys hidastuu merkittävästi.