Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Datahubin tuomat mahdollisuudet verkkoliiketoiminnan asiakaspalveluprosessien tuottamisessa

Vänninen, Arttu (2023)

 
Avaa tiedosto
Vanninen_Arttu.pdf (753.9Kt)
Lataukset: 


Vänninen, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256260
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia Fingrid Datahub Oy ylläpitämää keskitettyä tiedonvaihtojärjestelmää eli datahubia. Tavoitteena oli myös selvittää, tarjoaako datahub uusia mahdollisuuksia verkkoliiketoiminnan asiakaspalveluprosessin tuottamisessa. Aihe valikoitui yrityksen toiveesta tutkia, kuinka datahub vaikuttaa määritellyissä asiakaspalveluprosesseissa.

Teoriaosuudessa käsiteltiin datahubin toimintaan laajasti vaikuttavaa sähkömarkkinalakia. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi, mikä on datahub, miten datahubiin päädyttiin, ketkä sitä tulevat hyödyntämään sekä miten se vaikuttaa tiedonvaihtoon ja sähkön vähittäismarkkinoiden käytössä oleviin prosesseihin. Näihin kysymyksiin perehdyttiin datahubista olevan dokumentaation, rajapintakuvauksien ja liiketoimintaprossienkuvauksien perusteella.

Käytännön osuus koostui Elenia Oy:n määriteltyjen asiakaspalveluprosessien läpikäymisestä ja datahubin vaikutuksista prosesseihin. Läpikäytyjä prosesseja olivat sopimus-, työtilaus-, liittymä- sekä käyttöpaikkaprosessit. Lisäksi tutustuttiin tiedonvaihtoprosessiin prosessiasiantuntijan avulla sekä tiedonvaihdon mahdollisuuksiin datahubia hyödyntämällä. Prosesseihin ja niiden muutoksiin tutustuttiin asiantuntijoiden haastatteluiden avulla. Prosessien lisäksi kartoitettiin datahubin vaikutuksia ohjelmistorobotiikkaan sekä Elenia Oy:n asiakaspalveluportaaliin.

Lopputuloksena todettiin, että keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä datahub tuo prosesseihin muutoksia, mutta prosessit tuotettaisiin edelleen nykyistä asiakastietojärjestelmää hyödyntäen. Muutokset prosessien hoitamiseen, muualta kuin nykyisestä tietojärjestelmästä, vaatisivat isoa maailmankuvan muutosta sekä vaihdon raskaasta asiakastietojärjestelmästä useampaan hallittuun kokonaisuuteen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste