YouTube-kanavan perustaminen henkilöbrändin tueksi
Kankkunen, Ella (2023)
Kankkunen, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256293
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aihe oli henkilöbrändin tueksi luotava YouTube-kanava. Työn tuotoksena syntyi YouTube-kanava, jonka tarkoitus on kasvattaa henkilöbrändin tunnettavuutta. Kanavan tarkoituksena oli esitellä osaamista sekä persoonaa ja näin toimia työnhaun ja henkilöbrändin kasvattamisen tukena. Aiheen valintaan vaikutti henkilöbrändäämisen ajankohtaisuus sekä kirjoittajan oma mielenkiinto sisällöntuottamista kohtaan.
Tietoperustassa käsiteltiin brändin ja henkilöbrändin perusteita, rakentamista ja sosiaalisen median hyödyntämistä henkilöbrändäyksessä. Henkilöbrändääminen on tietynlaisten mielikuvien luomista ja omien erikoistaitojen esiintuomista. Lisäksi työ käsitteli YouTubea alustana sekä henkilöbrändin kasvattamisen välineenä.
Tietoperustan jälkeen esiteltiin tehty vertailuanalyysi, jonka täydentämiseksi haastateltiin benchmarking kohteita teemahaastattelulla. Vertailuanalyysissa vertailtiin kahta YouTube sisällöntuottajaa. Benchmarkingissa tarkasteltiin sisällöntuottajien henkilöbrändejä, YouTube-kanavan visuaalisia ominaisuuksia ja brändäyksen keinoja. Teemahaastattelun tarkoituksena oli syventää vertailuanalyysia ja hankkia lisätietoa kysymyksiin, joihin ei onnistuttu saamaan vastausta benchmarkingilla. Tutkimuksen löydöksiä päästiin hyödyntämään kanavan rakentamisvaiheessa.
YouTube-kanavan rakennusprosessi esiteltiin yksityiskohtaisesti aloittaen henkilöbrändin määrittelystä edeten kanavan suunnitteluun, rakentamiseen ja visuaaliseen ilmeeseen. Esittelyssä kerrottiin myös, päädyttiinkö tehtyihin valintoihin tietoperustan vai vertailututkimuksella hankitun tiedon avulla. Kanavan sisältöä ja visuaalista ilmettä esiteltiin ruutukaappausten avulla.
Viimeisessä kappaleessa arvioitiin produktin onnistumista, esiteltiin suunnitelma henkilöbrändin ja YouTube-kanavan kehittämistä varten ja pohdittiin opinnäytetyöprosessia sekä omaa oppimista projektin aikana. Valmis produkti todettiin toimivaksi keinoksi kasvattaa henkilöbrändiä, sillä se poiki yhteistyöpyyntöjä yrityksiltä jo produktin aikana.
Valmis YouTube-kanava on löydettävissä osoitteesta: https://www.youtube.com/@ellakankkunen.
Tietoperustassa käsiteltiin brändin ja henkilöbrändin perusteita, rakentamista ja sosiaalisen median hyödyntämistä henkilöbrändäyksessä. Henkilöbrändääminen on tietynlaisten mielikuvien luomista ja omien erikoistaitojen esiintuomista. Lisäksi työ käsitteli YouTubea alustana sekä henkilöbrändin kasvattamisen välineenä.
Tietoperustan jälkeen esiteltiin tehty vertailuanalyysi, jonka täydentämiseksi haastateltiin benchmarking kohteita teemahaastattelulla. Vertailuanalyysissa vertailtiin kahta YouTube sisällöntuottajaa. Benchmarkingissa tarkasteltiin sisällöntuottajien henkilöbrändejä, YouTube-kanavan visuaalisia ominaisuuksia ja brändäyksen keinoja. Teemahaastattelun tarkoituksena oli syventää vertailuanalyysia ja hankkia lisätietoa kysymyksiin, joihin ei onnistuttu saamaan vastausta benchmarkingilla. Tutkimuksen löydöksiä päästiin hyödyntämään kanavan rakentamisvaiheessa.
YouTube-kanavan rakennusprosessi esiteltiin yksityiskohtaisesti aloittaen henkilöbrändin määrittelystä edeten kanavan suunnitteluun, rakentamiseen ja visuaaliseen ilmeeseen. Esittelyssä kerrottiin myös, päädyttiinkö tehtyihin valintoihin tietoperustan vai vertailututkimuksella hankitun tiedon avulla. Kanavan sisältöä ja visuaalista ilmettä esiteltiin ruutukaappausten avulla.
Viimeisessä kappaleessa arvioitiin produktin onnistumista, esiteltiin suunnitelma henkilöbrändin ja YouTube-kanavan kehittämistä varten ja pohdittiin opinnäytetyöprosessia sekä omaa oppimista projektin aikana. Valmis produkti todettiin toimivaksi keinoksi kasvattaa henkilöbrändiä, sillä se poiki yhteistyöpyyntöjä yrityksiltä jo produktin aikana.
Valmis YouTube-kanava on löydettävissä osoitteesta: https://www.youtube.com/@ellakankkunen.