Verkkokaupan toteuttaminen WooCommerse-alustalla : case Venetalo Viherkoski
Viikari, Janne (2023)
Viikari, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256399
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa uudet verkkosivut sekä verkkokauppa toimeksiantajayritykselle hyödyntäen WordPress- ja WooCommerce alustoja. Työn tarkoitus oli kehittää tekijän osaamista verkkokauppojen toteuttamisessa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tutkitaan verkko-ostamisen nykytilaa sekä menestyvän verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia. Käytännön osuudessa rakennetaan toimeksiantajalle toimiva WordPress-sivusto sekä WooCommerce-verkkokauppa.
Työn tuloksena saatiin julkaistua toimeksiantajalle uudet WordPress-sivut sekä Woocommerce-verkkokauppakokonaisuus. Sivustolle rakennettiin 15 sivua sekä kahdensadan tuotteen verkkokauppa kategorioineen. Sivustolle asennettiin myös postitus, maksuliikenne sekä sähköisenajanvarauksen palvelut. Sivusto luovutettiin julkaistuna ja valmiina käyttöön.
Toimeksiantaja toimi ennen tätä työtä pelkästään myymälän ja huoltotoimi-pisteen varassa. Toimeksiantajalla oli tarve ja mahdollisuus vastata verkosta ostamisen kovaan kasvuun tarjoamalla tuotteitaan ja palveluiltaan myös verkossa. Verkkokauppa vaatii toimiakseen jatkuvaa kehittämistä ja uudistamista. Verkkokaupan kehityksen seuranta, optimointi sekä tuotevalikoiman uudistaminen jää toimeksiantajan kehityslistalle.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tutkitaan verkko-ostamisen nykytilaa sekä menestyvän verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia. Käytännön osuudessa rakennetaan toimeksiantajalle toimiva WordPress-sivusto sekä WooCommerce-verkkokauppa.
Työn tuloksena saatiin julkaistua toimeksiantajalle uudet WordPress-sivut sekä Woocommerce-verkkokauppakokonaisuus. Sivustolle rakennettiin 15 sivua sekä kahdensadan tuotteen verkkokauppa kategorioineen. Sivustolle asennettiin myös postitus, maksuliikenne sekä sähköisenajanvarauksen palvelut. Sivusto luovutettiin julkaistuna ja valmiina käyttöön.
Toimeksiantaja toimi ennen tätä työtä pelkästään myymälän ja huoltotoimi-pisteen varassa. Toimeksiantajalla oli tarve ja mahdollisuus vastata verkosta ostamisen kovaan kasvuun tarjoamalla tuotteitaan ja palveluiltaan myös verkossa. Verkkokauppa vaatii toimiakseen jatkuvaa kehittämistä ja uudistamista. Verkkokaupan kehityksen seuranta, optimointi sekä tuotevalikoiman uudistaminen jää toimeksiantajan kehityslistalle.