Subkutaaninen injektio: opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Snellman, Margit; Virtanen, Taija (2023)
Snellman, Margit
Virtanen, Taija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256290
Tiivistelmä
Kliinisen hoitotyön osaaminen ja subkutaanisen injektion oikeaoppinen antotapa ovat sairaanhoitajan ammatissa merkittävässä roolissa. Subkutaanisen
injektion kautta voidaan antaa lääkeaineita ihonalaiskudokseen. Kliiniseen hoitotyöhön kuuluvat potilasturvallisuutta edistävä toiminta, turvallinen lääkehoito,
aseptiikka ja infektioiden torjunnan periaatteiden hallinta. Kyseiset periaatteet
korostuvat subkutaanisen injektion annossa. Hoitokäytänteiden ja toimintatapojen tulee perustua tutkittuun, ajantasaiseen tietoon.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille subkutaanisen injektion annosta. Tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia toteuttaa
subkutaanisen injektion antoa oikeaoppisesti.
Pedagogisesti laadukas opetusvideo on tuotettu uusimpien tutkimusten mukaisesti. Laatukriteereinä on sen soveltuvuus opetuskäyttöön tukemalla ja
edistämällä opetusta, oppimista, opiskelijan tietoista ajattelua ja aktiivista toimintaa.
Opinnäytetyön aihe valittiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sähköisestä opinnäytetöiden aihepankista. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena
opinnäytetyönä tuotekehitysprosessin mukaisesti. Ideavaiheessa pohdittiin aivoriihimenetelmää hyödyntäen, mitä opinnäytetyö teoreettisesti ja opetusvideo
sisällöllisesti tulee pitämään sisällään ja millä tavalla sen halutaan palvelevan
käyttäjiä. Luonnosteluvaiheessa tehtiin tiedonhakua eri tietokannoista, suunniteltiin opinnäytetyön kuvitus ja kirjoitettiin käsikirjoitus Benchmarking-tekniikkaa hyödyntäen. Tuotteen kehittelyvaiheessa kuvattiin video Xamkin Savonlinnan kampuksella. Tuote editoitiin lopulliseen muotoonsa. Esitestauksesta palautetta antoi kolme opiskelijaa, joten se vaikutti tuotetestauksen luotettavuuteen ja realistiseen arviointiin. Opinnäytetyöprosessista valmistui opetusvideo Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun käyttöön Kliinisen hoitotyön perusteet ja prekliininen harjoittelu -opintojaksolle.
Johtopäätöksenä todettiin, että opetusvideo oppimateriaalina tukee oppimista
mielenkiintoisella ja havainnollistavalla tavalla. Jatkokehitysehdotuksena esitämme Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle yhtenäistä videopohjaa opetusvideoiden tuottamiseen ja luomiseen. Samaa videopohjaa käytettäessä
saadaan eri tekijöiden tuottamat opetusvideot yhteneviksi, jolloin katsojan on
helpompi yhdistää katsomansa videot XAMKin omistamiksi. Knowledge of clinical nursing and the correct administration of subcutaneous injections
play a significant role in the nursing profession. Through a subcutaneous injection drugs
are given to the patient in the subcutaneous tissue. Clinical nursing work includes activities that promote patient safety, safe drug treatment, asepsis and management of infection control principles. The principles of clinical nursing are emphasized in the administration of subcutaneous injection. Treatment practices and operating methods must be based on researched and up-to-date information.
The purpose of the thesis was to produce an educational video about the subcutaneous
injection for nursing students of the South-Eastern Finland University of Applied Sciences.
The end goal was to promote the readiness of nursing students to execute the subcutaneous injections correctly.
Pedagogically high quality educational video was produced according to the latest researches. The quality criterias for the video are it’s suitability for educational use by supporting and improving studying, learning, self consciousness and active grip towards the completion of the given task. The thesis’ topic was chosen from an database of topics of Xamk. The thesis’ implementation was that of a functional thesis; In accordance with a product development process. In the idea phase, there was a consideration of construction in theory regarding the thesis, and the structure of the video. Free ideation using the brainstorming method was applied, and an ideation meeting was held with the supervising teachers/commissioner. In the drafting phase, information was searched from different databases, the illustration of the thesis was planned, and the manuscript was written using the Benchmarking technique. The pretester group was decided with the supervising teachers. During the development phase of the product, a video was filmed at Xamk's Savonlinna campus. The product was edited to it’s final form. After the pre-testing, feedback was given by three students. Receiving objective feedback increased reliability and realistic evaluation of the product. The teaching video was produced to be used by Xamk for the study course Basics of Clinical Nursing and Preclinical Practice.
In conclusion, it has been stated that an educational video as a learning material supports
learning in an interesting and illustrative way. A basic structure for producing the educational videos in Xamk is proposed by further implementation. By using similar structure for all the videos they are seen likewise and so they are more likely connected to the University
injektion kautta voidaan antaa lääkeaineita ihonalaiskudokseen. Kliiniseen hoitotyöhön kuuluvat potilasturvallisuutta edistävä toiminta, turvallinen lääkehoito,
aseptiikka ja infektioiden torjunnan periaatteiden hallinta. Kyseiset periaatteet
korostuvat subkutaanisen injektion annossa. Hoitokäytänteiden ja toimintatapojen tulee perustua tutkittuun, ajantasaiseen tietoon.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille subkutaanisen injektion annosta. Tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia toteuttaa
subkutaanisen injektion antoa oikeaoppisesti.
Pedagogisesti laadukas opetusvideo on tuotettu uusimpien tutkimusten mukaisesti. Laatukriteereinä on sen soveltuvuus opetuskäyttöön tukemalla ja
edistämällä opetusta, oppimista, opiskelijan tietoista ajattelua ja aktiivista toimintaa.
Opinnäytetyön aihe valittiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sähköisestä opinnäytetöiden aihepankista. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena
opinnäytetyönä tuotekehitysprosessin mukaisesti. Ideavaiheessa pohdittiin aivoriihimenetelmää hyödyntäen, mitä opinnäytetyö teoreettisesti ja opetusvideo
sisällöllisesti tulee pitämään sisällään ja millä tavalla sen halutaan palvelevan
käyttäjiä. Luonnosteluvaiheessa tehtiin tiedonhakua eri tietokannoista, suunniteltiin opinnäytetyön kuvitus ja kirjoitettiin käsikirjoitus Benchmarking-tekniikkaa hyödyntäen. Tuotteen kehittelyvaiheessa kuvattiin video Xamkin Savonlinnan kampuksella. Tuote editoitiin lopulliseen muotoonsa. Esitestauksesta palautetta antoi kolme opiskelijaa, joten se vaikutti tuotetestauksen luotettavuuteen ja realistiseen arviointiin. Opinnäytetyöprosessista valmistui opetusvideo Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun käyttöön Kliinisen hoitotyön perusteet ja prekliininen harjoittelu -opintojaksolle.
Johtopäätöksenä todettiin, että opetusvideo oppimateriaalina tukee oppimista
mielenkiintoisella ja havainnollistavalla tavalla. Jatkokehitysehdotuksena esitämme Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle yhtenäistä videopohjaa opetusvideoiden tuottamiseen ja luomiseen. Samaa videopohjaa käytettäessä
saadaan eri tekijöiden tuottamat opetusvideot yhteneviksi, jolloin katsojan on
helpompi yhdistää katsomansa videot XAMKin omistamiksi.
play a significant role in the nursing profession. Through a subcutaneous injection drugs
are given to the patient in the subcutaneous tissue. Clinical nursing work includes activities that promote patient safety, safe drug treatment, asepsis and management of infection control principles. The principles of clinical nursing are emphasized in the administration of subcutaneous injection. Treatment practices and operating methods must be based on researched and up-to-date information.
The purpose of the thesis was to produce an educational video about the subcutaneous
injection for nursing students of the South-Eastern Finland University of Applied Sciences.
The end goal was to promote the readiness of nursing students to execute the subcutaneous injections correctly.
Pedagogically high quality educational video was produced according to the latest researches. The quality criterias for the video are it’s suitability for educational use by supporting and improving studying, learning, self consciousness and active grip towards the completion of the given task. The thesis’ topic was chosen from an database of topics of Xamk. The thesis’ implementation was that of a functional thesis; In accordance with a product development process. In the idea phase, there was a consideration of construction in theory regarding the thesis, and the structure of the video. Free ideation using the brainstorming method was applied, and an ideation meeting was held with the supervising teachers/commissioner. In the drafting phase, information was searched from different databases, the illustration of the thesis was planned, and the manuscript was written using the Benchmarking technique. The pretester group was decided with the supervising teachers. During the development phase of the product, a video was filmed at Xamk's Savonlinna campus. The product was edited to it’s final form. After the pre-testing, feedback was given by three students. Receiving objective feedback increased reliability and realistic evaluation of the product. The teaching video was produced to be used by Xamk for the study course Basics of Clinical Nursing and Preclinical Practice.
In conclusion, it has been stated that an educational video as a learning material supports
learning in an interesting and illustrative way. A basic structure for producing the educational videos in Xamk is proposed by further implementation. By using similar structure for all the videos they are seen likewise and so they are more likely connected to the University
