Kokemuksia etätyön vaikutuksesta työn tehokkuuteen
Neziri, Blerta (2023)
Neziri, Blerta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256304
Tiivistelmä
Etätyö on monelle organisaatiolle ajankohtainen työskentelytapa, jonka käyttöönottoa covid-19-pandemia on kiihdyttänyt. Etätyöstä saadut kokemukset ovat vaikuttaneet eri tavoilla työntekijöiden tehokkuuteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko etätyöllä vaikutusta työn tehokkuuteen kohdeyrityksessä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle, joka on yksi pohjoismaiden suurimpia rahoituslaitoksia. Tarkoituksena oli tutkia, miten kohdeyrityksen yrityspuolella olevat asiakaspalvelijat ja esihenkilöt kokevat etätyön vaikuttavan heidän työnsä tehokkuuteen. Tutkimusta voidaan hyödyntää kohdeyrityksessä etätyön tehokkuuden kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena, ja sitä varten haastateltiin seitsemän yrityspuolen työntekijää. Näistä työntekijöistä osa on esihenkilöroolissa ja osa asiakaspalvelijoina. Haastateltavat valittiin erilaisten taustojen, kuten aseman, työsuhteen keston ja pääsääntöisimmän työskentelypaikan perusteella. Haastattelut järjestettiin Teams viestintäalustan kautta.
Opinnäytetyö koostuu kuudesta pääluvusta. Tietoperustassa käsitellään etätyötä ja työn tehokkuuteen liittyviä tekijöitä, tehokkuuden mittaamista ja uhkatekijöitä. Empiirisessä osiossa esitellään laadullista tutkimusta, tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että etätyöllä on pääsääntöisesti myönteinen vaikutus työn tehokkuuteen. Jotta etätyö onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla, työn tehokkuutta tulisi tukea eri tavoin. Etätyön johtamisessa korostuvat organisaation tarjoamat työkalut ja esihenkilöiden tarjoama monipuolinen tuki. Olennaista on myös työntekijän oma aktiivisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko etätyöllä vaikutusta työn tehokkuuteen kohdeyrityksessä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle, joka on yksi pohjoismaiden suurimpia rahoituslaitoksia. Tarkoituksena oli tutkia, miten kohdeyrityksen yrityspuolella olevat asiakaspalvelijat ja esihenkilöt kokevat etätyön vaikuttavan heidän työnsä tehokkuuteen. Tutkimusta voidaan hyödyntää kohdeyrityksessä etätyön tehokkuuden kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena, ja sitä varten haastateltiin seitsemän yrityspuolen työntekijää. Näistä työntekijöistä osa on esihenkilöroolissa ja osa asiakaspalvelijoina. Haastateltavat valittiin erilaisten taustojen, kuten aseman, työsuhteen keston ja pääsääntöisimmän työskentelypaikan perusteella. Haastattelut järjestettiin Teams viestintäalustan kautta.
Opinnäytetyö koostuu kuudesta pääluvusta. Tietoperustassa käsitellään etätyötä ja työn tehokkuuteen liittyviä tekijöitä, tehokkuuden mittaamista ja uhkatekijöitä. Empiirisessä osiossa esitellään laadullista tutkimusta, tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että etätyöllä on pääsääntöisesti myönteinen vaikutus työn tehokkuuteen. Jotta etätyö onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla, työn tehokkuutta tulisi tukea eri tavoin. Etätyön johtamisessa korostuvat organisaation tarjoamat työkalut ja esihenkilöiden tarjoama monipuolinen tuki. Olennaista on myös työntekijän oma aktiivisuus.