Satakunnan osasto Matka 2007 -messuilla : menestyvän messuosaston merkit
Aro, Tiina (2007)
Aro, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810063456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810063456
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia messuvieraiden mielipiteitä Satakunnan osastosta Matka 2007 -messuilla, jotka järjestettiin tammikuussa 2007 Helsingin Messukeskuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada asiakkailta hyödyllistä tietoa osastosta, sen tarjonnasta ja henkilökunnasta. Tutkimustulosten perusteella voidaan jatkossa suunnitella ja toteuttaa entistäkin kiinnostavampi ja palvelevampi messuosasto. Tutkimus suoritettiin messuilla Satakunnan osastolla ja vastaukset kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselyä, jotta saatiin kerättyä mahdollisimman laaja otos populaatiosta. Kyselylomakkeen laadinnassa käytettiin perustana teoriaosuuden tietoja sekä toimeksiantajan, Satakunta Touristin, ehdotuksia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti markkinointiviestinnän neljä pääkeinoa, jotka ovat mainonta, menekinedistäminen, johon messut lukeutuu, suhdetoiminta sekä henkilökohtainen myyntityö. Lisäksi osiossa tarkasteltiin lähemmin messujen osuutta markkinoinnissa sekä hyvän messuosaston ja -osallistumisen elementtejä. Tutkimustuloksista voitiin todeta, että Satakunnan messuosasto kokonaisuutena oli onnistunut. Erityisesti positiivinen arvio annettiin osaston henkilökunnalle. Osaston huomionherättävyyteen ja erottumiseen muista osastoista toivottiin parannusta, esimerkiksi messuosastolla järjestettävän ohjelman avulla.