Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulupoissaolojen syyt ja seuraukset lapsissa : alakoulu

Jaakkola, Emilia (2023)

Avaa tiedosto
jaakkola_emilia.pdf (1.465Mt)
Lataukset: 


Jaakkola, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256374
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli nostaa esille koulupoissaoloja ja niiden syitä. Työn tuotoksena syntyi toiminnallinen opas Euran alakouluille. Oppaan ideana oli selventää, kuinka koulupoissaolomalli toimii sekä tuoda ilmi yleisempiä kouluhaluttomuuden ilmiöitä, jotta poissaoloihin olisi helpompi tarttua jatkossa.

Ideana oli myös selkeyttää, kenen työtehtävään kuuluu ottaa lapsen poissaolot puheeksi ja kuinka niissä edetään poissaolomallin mukaisesti. Henkilökunta sai tästä hyvän ja käytännöllisen apuvälineen oman työnsä tueksi. Vaikka opas kertoi koulupoissaolojen syistä, oli sillä tärkeä rooli tuoda esille myös käytännön asioita.

Oppaan toisena tarkoituksena oli tukea ja helpottaa työntekijöitä poissaolojen puuttumisessa. Edellytyksenä, että kunnan käytäntöihin kuuluu poissaolomallin mukainen seuranta, kaikissa Euran alakoulussa. Näin myös oppilaiden vanhempien olisi helpompi ymmärtää tiiviin poissaolojen seuranta kouluissa. Aihe oli ajankohtainen, koska sitä oli myös kaavailtu opetusministeriössä valtakunnallisesti kunnille ja kaupungeille. Jonka vuoksi kunnalla tai kaupungilla pitäisi olla kouluille laadittuna poissaolosuunnitelma ja siihen puuttumisen malli, jotta puuttuminen olisi tehokkaampaa.

Oppinäytetyöni rajautui oppilaisiin, jotka olivat alakouluikäisiä. Työ käsitteli myös ammattihenkilöitä ja aikuisia, jotka jossain asiayhteydessä liittyivät tukemaan oppilaan elämää tai koulunkäyntiä. Perheet ja koulun henkilökunta olivat osa tätä toimijaa.

Teoreettinen viitekehys tuotiin LAPE-hankkeen suunnittelemasta koulupoissaolomallista, mutta räätälöitynä versiona Euran alakoulujen näköiseksi. Käytin työssäni myös kouluhaluttomuuden ja koulupoissaoloihin liittyvää aiempaa tutkimustietoa ja ainestoa, josta syntyi kyseinen toiminnallinen tuotos. Varsinaisessa opinnäytetyössä syvennyttiin enemmän vielä pohtimaan syiden tarkoituksia ja eri asiayhteyksiä.

Oman työelämän kehittämisen kannalta toiminnallinen työ oli oiva väline tutustua aiheeseen syvemmin. Työ toi myös ajankohtaista uutta sisältöä muille työntekijöille ja nosti esille koulupoissaolojen ennaltaehkäisevän työn merkitystä.
 
The purpose of my thesis was to highlight school absences and their causes. The output of the work was the production of an operational guide for Eura primary schools. The idea of the guide was to clarify how the school absenteeism model works and to highlight more common phenomena of school unwillingness in order to make it easier to seize absenteeism.

The idea is also to clarify whose job it was to address the child's absences and how they proceed in accordance with the absence model. The staff received a good and practical tool to support their own work. Although the guide explained the reasons for school absenteeism, it also played an important role in bringing up practical issues.

The second purpose of the guide was to help employees adress absenteeism. Precondition that municipal practices include monitoring absenteeism in primary school. The idea was that it would be easier for parents to understand how to follow a close absence. The topic was topical because it was also planned for municipalities and cities at the Ministry of Education at national level. For which reason the municipality or city should have a plan of absenteeism for schools and a model of intervention in order to make this intervention more effective.

My thesis was limited to students of primary school age. The work also dealt with professionals and adults who, in some context, were involved in supporting the student’s life or schooling. Families and school staff were part of this business.

The theoretical framework was introduced from the school-out-of-school approach designed by the LAPE project, but as a tailor-made version looking like Eura primary schools. In my work, I also used previous research and materials related to school unwillingness and school absences, which generated this functional output. The actual thesis deepened further to reflect on the causes and contexts.

For the development of one's own working life, functional work was an excellent tool for getting deeper into the subject. The work also brought up topical new content, other employees and highlighted the importance of preventive work in school absenteeism.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste