Monikanavaisen myynnin valmennus : perehdytys laadukkaaseen chat-myyntiin
Similä, Juho-Matti (2023)
Similä, Juho-Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256297
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää myyjän ammattitaitoa toimia monikanavaisessa myyntityössä. Työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka uusi toimintaympäristö muuttaa myyjän työtä ja mitä asioita työntekijä tulee osata uudessa toimintaympäristössä, sekä löytää tehokkain tapa valmentaa työntekijät uuteen toimintaympäristöön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin digitalisaatiota sekä sen vaikutuksia liike-elämään. Teoriaosuuden keskeisimpiä asioita ovat digitalisaation vaikutukset kuluttajien käyttäytymiseen ja kuinka yritysten on muutettava omia toimintojaan vastaamaan nykypäivän kuluttajien tarpeita. Teoriassa syvennyttiin myös uusiin työkaluihin sekä toimintamalleihin, joita digitalisaatio on tuonut liike-elämään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jonka tutkimusote on laadullinen. Tutkimuspohjan muodostivat puolistrukturoidut haastattelut, jonka vastaajina toimivat toimeksiantajayrityksen työntekijät. Haastattelujen lisäksi tietoa kerättiin havainnoimalla työntekijöitä työssään sekä analysoimalla asiakaskohtaamisia. Tutkimuksen pohjalta muodostui opinnäytetyön toiminnallinen tuotos, eli valmennus, jonka avulla myyjä perehdytetään toimimaan chat-palvelussa. Sen tavoitteena on auttaa myyjää menestymään uudessa toimintaympäristössä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että digitalisaation vaikutus liike-elämään on valtava. Muutos vaikuttaa vahvasti myyntityöhön, ja menestyäkseen myyjän on kyettävä kehittämään ammattitaitoaan jatkuvasti. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt valmennus koettiin hyödylliseksi sekä toimeksiantajayrityksen toimintaa tehostavaksi työkaluksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin digitalisaatiota sekä sen vaikutuksia liike-elämään. Teoriaosuuden keskeisimpiä asioita ovat digitalisaation vaikutukset kuluttajien käyttäytymiseen ja kuinka yritysten on muutettava omia toimintojaan vastaamaan nykypäivän kuluttajien tarpeita. Teoriassa syvennyttiin myös uusiin työkaluihin sekä toimintamalleihin, joita digitalisaatio on tuonut liike-elämään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jonka tutkimusote on laadullinen. Tutkimuspohjan muodostivat puolistrukturoidut haastattelut, jonka vastaajina toimivat toimeksiantajayrityksen työntekijät. Haastattelujen lisäksi tietoa kerättiin havainnoimalla työntekijöitä työssään sekä analysoimalla asiakaskohtaamisia. Tutkimuksen pohjalta muodostui opinnäytetyön toiminnallinen tuotos, eli valmennus, jonka avulla myyjä perehdytetään toimimaan chat-palvelussa. Sen tavoitteena on auttaa myyjää menestymään uudessa toimintaympäristössä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että digitalisaation vaikutus liike-elämään on valtava. Muutos vaikuttaa vahvasti myyntityöhön, ja menestyäkseen myyjän on kyettävä kehittämään ammattitaitoaan jatkuvasti. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt valmennus koettiin hyödylliseksi sekä toimeksiantajayrityksen toimintaa tehostavaksi työkaluksi.