Herkkujuustola Oy:n vastuullisuus
Ollinen, Anni (2023)
Ollinen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266442
Tiivistelmä
Yritysvastuullisuutta tarkastellaan usein ekologisten, sosiaalisten ja taloudellisten vaikutusten kautta. Vastuullinen yritys toimii kestävästi, ottaa huomioon sidosryhmiensä tarpeet ja sisällyttää vastuullisuuden strategiansa ytimeen. Yritykset ovat merkittävässä asemassa kestävän kehityksen turvaamisessa, sillä ne voivat vaikuttaa yhteiskunnan kestävyyteen niin positiivisesti kuin myös negatiivisesti. Vastuullisuuden tarkastelun avuksi on kehitetty vastuullisuusmittareita ja vastuullisuuden tilasta voidaan viestiä käyttäen hyväksi esimerkiksi vastuullisuusraporttia. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaajana toimi Herkkujuustola Oy. Työn taustalla on yrityksen halukkuus saada lisää tietoa omasta vastuullisuudestaan ja kehittämiskohteistaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Herkkujuustolan vastuullisuutta, ehdottaa mittareita vastuullisuuden mittaamiseksi ja antaa ehdotuksia vastuullisuusviestintään. Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin haastattelua, kyselytutkimusta, havainnointia ja yrityksen dokumentteja. Saatu aineisto käsiteltiin sisällönanalyysia apuna käyttäen. Opinnäytetyön lopputuotoksena tehtiin erillinen raportti, joka on pääasiassa tarkoitettu yrityksen omaan käyttöön. Raporttia voidaan myös hyödyntää sidosryhmien kanssa viestimisessä. Tämän opinnäytetyön tuloksien perusteella voidaan todeta, että Herkkujuustola tekee toimia vastuullisuuden ja kestävän kehityksen eteen. He ottavat toiminnassaan huomioon ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen vastuun. Herkkujuustolassa työskennellään vastuullisten sidosryhmien kanssa, jotka osaltaan edistävät vastuullisuutta. Vastuullisuusmittareita Herkkujuustolalla ei ole käytössä, mutta halukkuutta niiden käytölle löytyy. Heidän on mahdollista tulevaisuudessa hyödyntää useampaa vastuullisuusmittaria ja näyttää konkreettisia toimiaan vastuullisuuden edistämiseksi. Herkkujuustola ei viesti vastuullisuudesta, mutta tämä olisi hyvä ottaa osaksi viestintää. Vastuullisuudesta löytyy jo jonkin verran aineistoa, mutta tulevaisuudessa viestintä helpottuu, kun esimerkiksi vastuullisuusmittareiden avulla saadaan aineistoa vastuullisuusviestinnän taustalle. Näin pystytään paremmin välttymään myös viherpesulta. Corporate responsibility is often viewed through environmental, social, and economic impacts. A responsible company operates sustainably, considers the needs of its stakeholders, and integrates responsibility at the core of its strategy. Companies play a significant role in securing sustainable development as they can have a positive and negative impact on society’s sustainability. Responsibility can be measured, and the state of responsibility can be communicated utilising, for example, a responsibility report. The commissioner of this practice-based thesis was Herkkujuustola Oy. The background of the thesis was the company's willingness to get more information about their responsibility and how they can develop their actions. Therefore, the aim of this thesis was to map the responsibility of Herkkujuustola, propose indicators for measuring responsibility and provide suggestions on how to communicate about responsibility. The thesis was a qualitative research in which interviews, a questionnaire, observation and company documents were used as data collection methods. The data was analysed using the data-oriented content analysis. The final output of the thesis was a separate report, which is mainly intended for the company's own use. The report can also be used to communicate with stakeholders. Based on the results of the thesis, it can be concluded that Herkkujuustola is taking actions towards responsibility and sustainable development. They take environmental, social, and economic responsibility into account and they cooperate with responsible stakeholders. According to the results of the research, although responsibility metrics are not yet in use in the company, there is the willingness to do that. In the future, it will be possible to measure responsibility and show concrete actions to promote it. Herkkujuustola does not communicate about responsibility, but it would be good to include this as part of the communication. There is already some material on responsibility, but in the future, communication will become easier when, for example, there is more background material available. With the material it is also possible to avoid green wash.