Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Unia ja sankaritarinoita : Taidekasvatusprojekti Vingen päiväkotiin

Elo-Vikström, Aulimaria (2023)

 
Avaa tiedosto
Elo-Vikstrom_Aulimaria.pdf (5.041Mt)
Lataukset: 


Elo-Vikström, Aulimaria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266479
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden taidekasvatusprojekti toteutettiin syksyllä 2022 Vingen päiväkodin Vikkelävekarat ryhmän 3–5-vuotiaille lapsille. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja toteuttaa kirjallisuuslähtöistä taidekasvatusta varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määriteltyjä pedagogisen toiminnan osa-alueita yhdistämällä ja hyödyntämällä. Projekti koostui seitsemästä interventiosta, joista varhaiskasvatusryhmässä käytettiin nimitystä Tarinamatkat. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ja vahvistaa lasten ryhmä- ja vuorovaikutustaitoja sekä tuoda lapset taiteen äärelle ja tehdä draama työtapana tutuksi.

Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostuu draamaan ja taidekasvatukseen sekä lapsen vuorovaikutustaitojen tukemiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Keskeisimpänä ohjaavana asiakirjana toimii Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2022), johon pohjautuen myös opinnäytetyön toiminnalliset interventiot oli suunniteltu.

Toiminnallisen opinnäytetyön onnistumista ja tavoitteiden toteutumista arvioitiin havainnoinnin ja varhaiskasvatuksen henkilöstön antaman palautteen avulla. Lisäksi arvioinnissa käytettiin valokuvaamalla, videokuvaamalla ja lasten tuotoksia esille laittamalla toteutettua dokumentointia. Myös lapset osallistuivat arviointiin antamalla jokaisen intervention päätteeksi palautteen sekä sanallisesti että hymynaamapurkkien avulla. Hymynaamapurkkipalaute vahvisti omia havaintojani, joiden pohjalta interventiot olivat lapsille mieluisia. Suullinen palaute puolestaan täydensi hymynaamapurkkien avulla annettua palautetta.

Interventioista tehtyjen havaintojen perusteella voidaan todeta, että siihen osallistuneiden lasten vuorovaikutustaidot vahvistuivat taidekasvatusprojektin aikana. Myös draama erilaisine työtapoineen tuli projektin aikana lapsille tutuksi. Interventioissa hyödynnettiin kaikkia varhaiskasvatussuunnitelman pedagogisen toiminnan osa-alueita ja pedagogiikkaa tehtiin niiden kautta näkyväksi niin huoltajille kuin myös varhaiskasvatusryhmän sisällä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste