Oppimisympäristö osallisuuden edistäjänä varhaiskasvatuksessa
Pietikäinen, Suvi (2023)
Pietikäinen, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266563
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia päiväkodin fyysistä oppimisympäristöä osallisuuden edistäjänä. Tutkimus tehtiin lapsen näkökulmasta, koska haluttiin tietoa siitä, mitä lapsi ajattelee ja mitä hän pitää tärkeänä oppimisympäristössään. Varhaiskasvatuslain mukaan oppimisympäristön on oltava kehittävä, oppimista edistävä, terveellinen, turvallinen, esteetön ja inklusiivinen. Lapsen osallisuuden toteutumiseksi tarvitaan yhteistä ymmärrystä siitä, mitä osallisuudella tarkoitetaan. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, osallisuutta, oppimisympäristöä ja lapsinäkökulmaista tutkimusta. Opinnäytetyön tilaaja oli Kotkan kaupunki.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineiston saamiseksi haastateltiin 3-6-vuotiaita Velhon päiväkodin lapsia. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, aineistolähtöisesti. Tutkimus sisälsi lisäksi toiminnallisen osuuden, jossa 5-6-vuotiaat lapset rakensivat pienoismallit toiveidensa mukaisesta päiväkodista. Lisäksi he saivat kertoa valmiista tuotoksestaan.
Opinnäytetyön tuloksesta selvisi, että lapset eivät ajattele tilojen toiminnallisia ratkaisuja eikä heitä kiinnosta sisustus vaan se, mitä tiloissa voi tehdä. Pienoismallit kertoivat lasten toiveista liikkua, hyppiä, kiipeillä ja pelata. Lasten näkökulmasta aikuisella on tärkeä rooli oppimisympäristössä. Aikuinen tuo turvaa. Aikuiset huolehtivat ja auttavat. Tutkimuksen tuloksena lisääntyi myös ymmärrys siitä, mitkä tekijät edistävät ja mitkä estävät osallisuuden toteutumista.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppimisympäristön tulee mukautua sen mukaan mitä tehdään eikä niin, että ympäristö määrää leikin. Aikuisella on tärkeä rooli oppimisympäristössä. Osallisuutta edistävä oppimisympäristö ei muodostu yksinään fyysisestä ympäristöstä vaan se tarvitsee myös psyykkisen ja sosiaalisen ulottuvuuden voidakseen vastata lapsen toiminnallisiin, psykologisiin, esteettisiin, terveellisyyteen ja turvallisuuteen liittyviin tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineiston saamiseksi haastateltiin 3-6-vuotiaita Velhon päiväkodin lapsia. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, aineistolähtöisesti. Tutkimus sisälsi lisäksi toiminnallisen osuuden, jossa 5-6-vuotiaat lapset rakensivat pienoismallit toiveidensa mukaisesta päiväkodista. Lisäksi he saivat kertoa valmiista tuotoksestaan.
Opinnäytetyön tuloksesta selvisi, että lapset eivät ajattele tilojen toiminnallisia ratkaisuja eikä heitä kiinnosta sisustus vaan se, mitä tiloissa voi tehdä. Pienoismallit kertoivat lasten toiveista liikkua, hyppiä, kiipeillä ja pelata. Lasten näkökulmasta aikuisella on tärkeä rooli oppimisympäristössä. Aikuinen tuo turvaa. Aikuiset huolehtivat ja auttavat. Tutkimuksen tuloksena lisääntyi myös ymmärrys siitä, mitkä tekijät edistävät ja mitkä estävät osallisuuden toteutumista.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppimisympäristön tulee mukautua sen mukaan mitä tehdään eikä niin, että ympäristö määrää leikin. Aikuisella on tärkeä rooli oppimisympäristössä. Osallisuutta edistävä oppimisympäristö ei muodostu yksinään fyysisestä ympäristöstä vaan se tarvitsee myös psyykkisen ja sosiaalisen ulottuvuuden voidakseen vastata lapsen toiminnallisiin, psykologisiin, esteettisiin, terveellisyyteen ja turvallisuuteen liittyviin tarpeisiin.