Turun Osuuskaupan visuaalisen markkinoinnin luoma työnantajamielikuva
Mäkelä, Liina (2023)
Lataukset:
Mäkelä, Liina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266538
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on monimenetelmäinen tutkimus Turun Osuuskaupan rekrytointimarkkinoinnin visuaalisista elementeistä ja niiden luomasta työnantajamielikuvasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin visuaalista markkinointia voidaan hyödyntää työnantajamielikuvamarkkinoinnissa ja kuinka toimeksiantaja Turun Osuuskauppa on tässä onnistunut. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi alle 25-vuotiaat työnhakijat ja tutkimuksessa hyödynnettiin yrityksen vuoden 2023 kesätyörekrytoinnin kampanjamateriaaleja.
Monimenetelmäisen tutkimuksen päätutkimusongelmaksi määriteltiin seuraava: Kohtaavatko työnhakijoiden mielikuvat Turun Osuuskaupan rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajamielikuvan kanssa? Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli selvittää, kuinka rekrytointimarkkinoinnin visuaalisilla elementeillä voidaan vaikuttaa nuorten työnhakijoiden mielikuvaan työnantajasta.
Tutkimus toteuttelutettiin hyödyntämällä määrällisiä ja laadullisia menetelmiä, sekä kokoamalla kattavan teoreettisen viitekehyksen työnantajamielikuvasta, rekrytointimarkkinoinnista ja visuaalisesta markkinoinnista. Teorian pohjalta suunniteltu tutkimuskokonaisuus koostui määrällisestä tutkimuksesta, jossa kesätyönhakijoille lähetettiin kyselylomake sähköisessä muodossa. Määrällisen tutkimuksen otos oli lähes 500, joten tutkimuksen tuloksia voidaan pitää reliabiliteetiltaan vakuuttavina. Tutkimuksen laadullinen osuus toteutettiin puolestaan haastattelemalla neljää kesätyönhakijaa strukturoidulla haastattelumenetelmällä.
Määrällisessä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan juuri Turun Osuuskaupan työnantajamielikuvan syntymistä heidän visuaalisen markkinointinsa avulla. Laadullisella tutkimuksella puolestaan pyrittiin ymmärtämään syvemmin yleisesti työnantajamielikuvan syntymistä vertailemalla eri toimijoiden rekrytointimainoksia.
Tutkimuksen tulosten analyysistä selvisi, että Turun Osuuskaupan todellinen työnantajamielikuva vastaa hyvin pitkälti rekrytointimarkkinoinnin välittämää mielikuvaa. Markkinointimateriaalien visuaalinen viestintä on ollut vuoden 2023 kesätyöhaun kampanjassa onnistunutta ja valtaosa tutkimuksen osallistujista piti markkinointimateriaa toimivina. Rekrytointimateriaalit koettiin kohderyhmän keskuudessa rennoiksi ja iloisiksi sekä niistä huokui mielikuva viihtyisästä työilmapiiristä.
Tutkimuksen tuloksista pystyttiin kartoittamaan toimeksiantajalle mahdollisia jatkotoimenpiteitä, joilla voidaan kehittää tulevaisuudessa yrityksen markkinointimateriaalien luomaa työnantajamielikuvaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin visuaalista markkinointia voidaan hyödyntää työnantajamielikuvamarkkinoinnissa ja kuinka toimeksiantaja Turun Osuuskauppa on tässä onnistunut. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi alle 25-vuotiaat työnhakijat ja tutkimuksessa hyödynnettiin yrityksen vuoden 2023 kesätyörekrytoinnin kampanjamateriaaleja.
Monimenetelmäisen tutkimuksen päätutkimusongelmaksi määriteltiin seuraava: Kohtaavatko työnhakijoiden mielikuvat Turun Osuuskaupan rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajamielikuvan kanssa? Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli selvittää, kuinka rekrytointimarkkinoinnin visuaalisilla elementeillä voidaan vaikuttaa nuorten työnhakijoiden mielikuvaan työnantajasta.
Tutkimus toteuttelutettiin hyödyntämällä määrällisiä ja laadullisia menetelmiä, sekä kokoamalla kattavan teoreettisen viitekehyksen työnantajamielikuvasta, rekrytointimarkkinoinnista ja visuaalisesta markkinoinnista. Teorian pohjalta suunniteltu tutkimuskokonaisuus koostui määrällisestä tutkimuksesta, jossa kesätyönhakijoille lähetettiin kyselylomake sähköisessä muodossa. Määrällisen tutkimuksen otos oli lähes 500, joten tutkimuksen tuloksia voidaan pitää reliabiliteetiltaan vakuuttavina. Tutkimuksen laadullinen osuus toteutettiin puolestaan haastattelemalla neljää kesätyönhakijaa strukturoidulla haastattelumenetelmällä.
Määrällisessä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan juuri Turun Osuuskaupan työnantajamielikuvan syntymistä heidän visuaalisen markkinointinsa avulla. Laadullisella tutkimuksella puolestaan pyrittiin ymmärtämään syvemmin yleisesti työnantajamielikuvan syntymistä vertailemalla eri toimijoiden rekrytointimainoksia.
Tutkimuksen tulosten analyysistä selvisi, että Turun Osuuskaupan todellinen työnantajamielikuva vastaa hyvin pitkälti rekrytointimarkkinoinnin välittämää mielikuvaa. Markkinointimateriaalien visuaalinen viestintä on ollut vuoden 2023 kesätyöhaun kampanjassa onnistunutta ja valtaosa tutkimuksen osallistujista piti markkinointimateriaa toimivina. Rekrytointimateriaalit koettiin kohderyhmän keskuudessa rennoiksi ja iloisiksi sekä niistä huokui mielikuva viihtyisästä työilmapiiristä.
Tutkimuksen tuloksista pystyttiin kartoittamaan toimeksiantajalle mahdollisia jatkotoimenpiteitä, joilla voidaan kehittää tulevaisuudessa yrityksen markkinointimateriaalien luomaa työnantajamielikuvaa.