Hakijakokemuksen kehittäminen
Salonen, Janita (2023)
Salonen, Janita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266546
Tiivistelmä
Hakijakokemus ja työnantajamielikuva ovat olleet ajankohtaisia puheenaiheita sekä työnantajien että rekrytoijien keskuudessa jo muutaman vuoden ajan. Ne tulevat toimimaan työnantajayritysten kilpailukeinoina tulevaisuuden työmarkkinoilla, joissa on jo nyt ollut havaittavissa osaajapulaa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona rekrytoinnin parissa toimivalle Yritykselle ja sen tarkoituksena oli tutkia Yrityksen toteuttamaa rekrytointiprosessia sekä sen jättämää hakijakokemusta ja työnantajamielikuvaa. Työn tutkimustulosten tavoitteena oli löytää Yritykselle konkreettisia kehitysideoita heidän rekrytointinsa aikana muodostuneen hakijakokemuksen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin jo olemassa olevaa tietoa rekrytoinnista ja hakijakokemuksesta sekä niiden vaikutuksista työnantajamielikuvaan. Työn tutkimusosuudessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää, jotta työlle saataisiin sekä Yrityksen työnhakijoiden että sen rekrytoijien näkemyksiä tutkimusaiheesta. Työnhakijoille lähetettiin linkki sähköiseen palautekyselyyn ja rekrytoijien kohdalla toteutettiin teemahaastattelu.
Kyselyn ja haastatteluiden avulla onnistuttiin saamaan monipuolinen kuva Yrityksen tämänhetkisen rekrytoinnin tilasta. Tutkimustulosten perusteella työnhakijat ja rekrytoijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä Yrityksen rekrytointiin. Kolme esille nousutta onnistumista olivat työn hakemisen helppous, haastattelutilanteet ja tiedonsaanti haetusta työstä. Tutkimuksen molemmat osapuolet löysivät silti myös kehitettävää Yrityksen rekrytoinnista. Isoimmat kehitystoiveet koskivat hakijaviestintää, henkilökohtaista vuorovaikutusta ja hakuprosessin kestoa.
Hakijakokemuksen kehittämisen kannalta Yritykselle laaditut kehitysehdotukset koskivat huolellisempaa suunnittelua, laadukkaampaa hakijaviestintää, yksilöllisempää kohtaamista sekä tiiviimpää seurantaa. Näihin panostamalla Yritys voi kehittää hakijakokemustaan sekä parantaa työnantajamielikuvaansa varmistaen kilpailukykynsä myös tulevaisuuden työmarkkinoilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin jo olemassa olevaa tietoa rekrytoinnista ja hakijakokemuksesta sekä niiden vaikutuksista työnantajamielikuvaan. Työn tutkimusosuudessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää, jotta työlle saataisiin sekä Yrityksen työnhakijoiden että sen rekrytoijien näkemyksiä tutkimusaiheesta. Työnhakijoille lähetettiin linkki sähköiseen palautekyselyyn ja rekrytoijien kohdalla toteutettiin teemahaastattelu.
Kyselyn ja haastatteluiden avulla onnistuttiin saamaan monipuolinen kuva Yrityksen tämänhetkisen rekrytoinnin tilasta. Tutkimustulosten perusteella työnhakijat ja rekrytoijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä Yrityksen rekrytointiin. Kolme esille nousutta onnistumista olivat työn hakemisen helppous, haastattelutilanteet ja tiedonsaanti haetusta työstä. Tutkimuksen molemmat osapuolet löysivät silti myös kehitettävää Yrityksen rekrytoinnista. Isoimmat kehitystoiveet koskivat hakijaviestintää, henkilökohtaista vuorovaikutusta ja hakuprosessin kestoa.
Hakijakokemuksen kehittämisen kannalta Yritykselle laaditut kehitysehdotukset koskivat huolellisempaa suunnittelua, laadukkaampaa hakijaviestintää, yksilöllisempää kohtaamista sekä tiiviimpää seurantaa. Näihin panostamalla Yritys voi kehittää hakijakokemustaan sekä parantaa työnantajamielikuvaansa varmistaen kilpailukykynsä myös tulevaisuuden työmarkkinoilla.