Bristande skolmotivation bland elever i årskurs 7-9 - ur skolhandledarens och skolkuratorns perspektiv: en kvalitativ intervjustudie
Lindroos, Ellinor; Johansson, Emilia (2023)
Lindroos, Ellinor
Johansson, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276582
Tiivistelmä
I samband med Pisa-undersökningar har det framkommit hur motivationsbrist blivit ett problem i skolor. Bristande skolmotivation kan leda till olika risker för en enskild elevs lärande och välbefinnande, som exempelvis problematisk skolfrånvaro eller psykisk ohälsa. Syftet med denna studie är att kartlägga orsakerna bakom motivationsbrist bland elever i årskurs 7–9 idag, samt hur skolhandledare och skolkuratorer kan arbeta med motivationen. Studiens tre frågeställningar lyder: ”Vilka är vanliga orsaker till motivationsbrist bland elever i års-kurs 7–9 idag?”, ”Vilka arbetssätt använder skolhandledaren och skolkuratorn i arbetet med motivationsbrist?” och “Hur samarbetar skolhandledaren och skolkuratorn i arbete med mo-tivationsbrist?”. Vi utförde en kvalitativ intervjustudie med efterföljande kvalitativ innehållsanalys. Intervjudeltagarna var tre skolhandledare och tre skolkuratorer som arbetar med elever i årskurs 7–9. Resultatet av studien bevisar att bristande skolmotivation har blivit ett större problem bland elever sedan 10 år tillbaka, och att psykisk ohälsa, skoltrötthet samt en problematisk relation till skolan hör till de vanligaste orsakerna bakom motivationsbristen. För att motverka detta försöker skolhandledare och skolkuratorer stöda elevernas inre motivation eftersom den anses som mest hållbar. Detta görs genom att samarbeta interprofessionellt och hjälpa eleverna att hitta den egna motivationen samt de egna styrkorna, trots utmaningar som tidsbrist eller upplevelsen av en oklar arbetsbild för skolhandledaren. Genom studien hoppas vi på att göra professioner i skolan mer medvetna om vilka de vanligaste orsakerna till motivationsbrist bland elever är idag. Vi strävar också efter att ge idéer på hur man kan arbeta med orsakerna, både individuellt och i samarbete med andra professioner.