Uuden palvelun tuotteistaminen ja markkinointi : Case: Boksikortti
Karlsson, Jose (2010)
Karlsson, Jose
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kulosaari Group Oy-niminen, erilaisia markkinointi-viestinnän ratkaisuja tuottava yritys. Tutkimuksen taustalla on kolmivuotinen tuotekehitysprojekti, jossa on suunniteltu uudenlaista tuotetta ja sen ympärille rakentuvaa palvelukokonaisuutta. Tuotteen nimeksi on valittu Boksikortti, ja se toimii muun muassa postitus-, promootio- ja tuotepakkauksena niin yrityksille kuin kuluttajille. Boksikortti muistuttaa postikorttia, mutta siinä on lisänä postituspakkauksen tila. Boksikortti-palveluun kuuluu kaikki aina Boksikortin suunnittelusta ja tuotannosta jakeluun.
Tämän opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena on suunnitella ja kehittää Boksikortti-palvelun tuotteistamista ja markkinointia. Boksikortti-palvelulle on mahdollista löytää monia eri markkinointikanavia, asiakasryhmiä ja käyttömahdollisuuksia, joten sen tuotteistamisen ja
markkinoinnin perusteellinen suunnittelu on kannattavaa. Tutkimus pyrkii myös kehittämään koko Boksikortti-palvelun konseptia kiinnittämällä huomiota palvelun rakenteeseen.
Työn viitekehyksessä käsitellään palveluiden rakennetta ja merkitystä, palveluiden tuotteistamisprosessia ja yritysten erilaisia markkinointikeinoja.
Työ on toteutettu niin sanottuna kirjoituspöytätutkimuksena. Valmiina olevista lähteistä on koottu viitekehys, jota on käytetty työn empiirisen osan tukena. Tietoa on uudelleen analysoitu ja peilattu Boksikortti-palveluun. Tutkimukseen on luovuttanut tietoja myös Kulosaari Group Oy. Tutkimuksen toimeksianto allekirjoitettiin vuoden 2009 huhtikuussa, jolloin tutkimuksen suunnittelu myös alkoi. Lähdeaineiston kerääminen ja teoriatiedon käsittely vei arviolta kaksi kuukautta, jonka jälkeen työn loppuun vieminen vei kokonaisuudessaan noin puolitoista kuukautta. Työn arviointiversio jätettiin 4.1.2010.
Boksikortin tuotteistamisessa tulisi panostaa ennen kaikkea asiakaslähtöisyyteen ja palvelun hyvään saatavuuteen. Palvelun markkinoinnin kannalta internetillä tulee todennäköisesti olemaan suurin merkitys, vaikkei muitakaan markkinoinnin keinoja pidä unohtaa.
Boksikortti-palvelulla on kilpailutilanteen kannalta hyvät mahdollisuudet menestyä markkinoilla. Palvelukonseptinsa ainutlaatuisuuden ansiosta, Boksikortti-palvelulla ei ole merkittäviä kilpailijoita. Palvelua voi tulevaisuudessa olla mahdollista viedä myös muihin Pohjoismaihin.
Tämän opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena on suunnitella ja kehittää Boksikortti-palvelun tuotteistamista ja markkinointia. Boksikortti-palvelulle on mahdollista löytää monia eri markkinointikanavia, asiakasryhmiä ja käyttömahdollisuuksia, joten sen tuotteistamisen ja
markkinoinnin perusteellinen suunnittelu on kannattavaa. Tutkimus pyrkii myös kehittämään koko Boksikortti-palvelun konseptia kiinnittämällä huomiota palvelun rakenteeseen.
Työn viitekehyksessä käsitellään palveluiden rakennetta ja merkitystä, palveluiden tuotteistamisprosessia ja yritysten erilaisia markkinointikeinoja.
Työ on toteutettu niin sanottuna kirjoituspöytätutkimuksena. Valmiina olevista lähteistä on koottu viitekehys, jota on käytetty työn empiirisen osan tukena. Tietoa on uudelleen analysoitu ja peilattu Boksikortti-palveluun. Tutkimukseen on luovuttanut tietoja myös Kulosaari Group Oy. Tutkimuksen toimeksianto allekirjoitettiin vuoden 2009 huhtikuussa, jolloin tutkimuksen suunnittelu myös alkoi. Lähdeaineiston kerääminen ja teoriatiedon käsittely vei arviolta kaksi kuukautta, jonka jälkeen työn loppuun vieminen vei kokonaisuudessaan noin puolitoista kuukautta. Työn arviointiversio jätettiin 4.1.2010.
Boksikortin tuotteistamisessa tulisi panostaa ennen kaikkea asiakaslähtöisyyteen ja palvelun hyvään saatavuuteen. Palvelun markkinoinnin kannalta internetillä tulee todennäköisesti olemaan suurin merkitys, vaikkei muitakaan markkinoinnin keinoja pidä unohtaa.
Boksikortti-palvelulla on kilpailutilanteen kannalta hyvät mahdollisuudet menestyä markkinoilla. Palvelukonseptinsa ainutlaatuisuuden ansiosta, Boksikortti-palvelulla ei ole merkittäviä kilpailijoita. Palvelua voi tulevaisuudessa olla mahdollista viedä myös muihin Pohjoismaihin.