Sähköauton akunhallintajärjestelmän toteutus ja lisälaitteiden suunnittelu
Viitanen, Markus (2023)
Viitanen, Markus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276633
Tiivistelmä
Tässä työssä suunniteltiin ja asennettiin muunnossähköauton akuston hallintajärjestelmä sekä lisälaitejärjestelmä. Työn tilaajana oli Tampereen ammattikorkeakoulun autolaboratorio, jonne muunnossähköauto tulee valmistuttuaan opetuskäyttöön. Työssä saatettiin ajoneuvo lopulliseen toimintakuntoon ennen sen opetuskäyttöön ottamista. Projekti toteutettiin opiskelijatyönä siten, että ajoneuvon rakentamiseen liittyi kolme opinnäytetyötä ja yksi koulun projektikurssi.
Akustonhallinnan asentaminen ajoneuvoon sisälsi valmiiseen 48 voltin akkupakettiin erilaisten anturien ja laitteiden lisäämisen, jotta akkukennojen tilaa voidaan valvoa ajoneuvon käytön aikana. Käytännössä tämä tarkoitti akunhallintalaitteen, sen anturoinnin ja johdotuksen asentamista sekä asetuksien ja ohjelman testaamista. Asennuksesta laadittiin myös dokumentteja, kuten kytkentäkaavioita, jotta järjestelmän vianetsintä ja muuttaminen on tulevaisuudessa helppoa.
Lisälaitteiston suunnittelu ja asentaminen tarkoitti muunnossähköauton alipaine- ja lämmitysjärjestelmän toteuttamista. Alipainejärjestelmän tehtävänä on tehostaa ajoneuvon jarrutusta. Lämmitysjärjestelmässä päädyttiin hyödyntämään ajoneuvossa olevia lämmityslaitteen osia ja lisäämään niihin sähkölämmitteinen jäähdytysnestekierto.
Työn lopputulos oli tilaajan mielestä onnistunut, sillä lopputuloksena oli toimintakuntoinen ja turvallinen muunnossähköauto. Ajoneuvon osalta projekti ei tule päättymään tähän, sillä ajoneuvosta on tulevaisuudessa tulossa iso osa autolaboratorion koulutustoimintaa. Ajoneuvoon on suunnitteilla myös parannuksia, kuten korkeampi akkujännite sekä suurempi akusto.
Akustonhallinnan asentaminen ajoneuvoon sisälsi valmiiseen 48 voltin akkupakettiin erilaisten anturien ja laitteiden lisäämisen, jotta akkukennojen tilaa voidaan valvoa ajoneuvon käytön aikana. Käytännössä tämä tarkoitti akunhallintalaitteen, sen anturoinnin ja johdotuksen asentamista sekä asetuksien ja ohjelman testaamista. Asennuksesta laadittiin myös dokumentteja, kuten kytkentäkaavioita, jotta järjestelmän vianetsintä ja muuttaminen on tulevaisuudessa helppoa.
Lisälaitteiston suunnittelu ja asentaminen tarkoitti muunnossähköauton alipaine- ja lämmitysjärjestelmän toteuttamista. Alipainejärjestelmän tehtävänä on tehostaa ajoneuvon jarrutusta. Lämmitysjärjestelmässä päädyttiin hyödyntämään ajoneuvossa olevia lämmityslaitteen osia ja lisäämään niihin sähkölämmitteinen jäähdytysnestekierto.
Työn lopputulos oli tilaajan mielestä onnistunut, sillä lopputuloksena oli toimintakuntoinen ja turvallinen muunnossähköauto. Ajoneuvon osalta projekti ei tule päättymään tähän, sillä ajoneuvosta on tulevaisuudessa tulossa iso osa autolaboratorion koulutustoimintaa. Ajoneuvoon on suunnitteilla myös parannuksia, kuten korkeampi akkujännite sekä suurempi akusto.