Varhaiskasvattajien kohtaama aggressiivinen käytös
Villikka, Hannele (2023)
Villikka, Hannele
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286740
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on varhaiskasvattajien kohtaama aggressiivinen käytös. Opinnäytetyö toteutettiin eteläsuomalaisen kaupungin varhaiskasvatuksessa. Tutkimusluvan mukaisesti kaupungin nimi ei esiinny työssä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista aggressiivista käytöstä varhaiskasvattajat kohtaavat ja minkälaisia keinoja varhaiskasvattajilla on käytössä ja ovatko nämä keinot toimineet. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen henkilöstön lisäkoulutukseen sekä toimintatapojen kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu aggressiivisuuden ja aggressiot erojen kuvaamisesta, aggression eri muotojen läpikäynnistä, lapsen
aggressiivisen käyttäytymisen kuvaamisesta sekä aggressiivisuuden taustalla
olevista tekijöistä, varhaiskasvatuksen tehtävistä ja tavoitteista, varhaiskasvatuksen henkilöstön roolista sekä aggressiivisen lapsen käyttäytymisen kohtaamisesta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen henkilöstö kohtasi eniten
fyysistä aggressiivisuutta, jossa tarkoitus oli satuttaa toista lasta, lasta itseään
tai aikuista. Tilanteet olivat osin ennalta-arvaamattomia ja tulivat yllättäen. Tyttöjen aggressiivisuus oli enemmän verbaalista kuin fyysistä. Tutkimustulosten
perusteella varhaiskasvattajat näkivät, että se, että tuntee lapsen hyvin voi ennaltaehkäistä aggressiivisuutta. Varhaiskasvatuksen henkilöstön mielestä aggressiiviset tilanteet kohottavat stressitasoa ja stressitaso pysyy koholla vielä
pitkään. Lasten aggressiivista käytöstä ja siihen tarvittavia keinoja tulisi tutkia
lisää, jotta varhaiskasvatuksen henkilöstö pystyisi kohdentamaan tukea nykyistä paremmin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu aggressiivisuuden ja aggressiot erojen kuvaamisesta, aggression eri muotojen läpikäynnistä, lapsen
aggressiivisen käyttäytymisen kuvaamisesta sekä aggressiivisuuden taustalla
olevista tekijöistä, varhaiskasvatuksen tehtävistä ja tavoitteista, varhaiskasvatuksen henkilöstön roolista sekä aggressiivisen lapsen käyttäytymisen kohtaamisesta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen henkilöstö kohtasi eniten
fyysistä aggressiivisuutta, jossa tarkoitus oli satuttaa toista lasta, lasta itseään
tai aikuista. Tilanteet olivat osin ennalta-arvaamattomia ja tulivat yllättäen. Tyttöjen aggressiivisuus oli enemmän verbaalista kuin fyysistä. Tutkimustulosten
perusteella varhaiskasvattajat näkivät, että se, että tuntee lapsen hyvin voi ennaltaehkäistä aggressiivisuutta. Varhaiskasvatuksen henkilöstön mielestä aggressiiviset tilanteet kohottavat stressitasoa ja stressitaso pysyy koholla vielä
pitkään. Lasten aggressiivista käytöstä ja siihen tarvittavia keinoja tulisi tutkia
lisää, jotta varhaiskasvatuksen henkilöstö pystyisi kohdentamaan tukea nykyistä paremmin.
