Asiakaskokemuksen tutkimus yrityksessä Taipale Kaukokiito
Lindström, Patrik (2023)
Lindström, Patrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276733
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Taipale Kaukokiidon yritysasiakkaiden asiakaskokemusta ja tyytyväisyyttä kyseisen kuljetusyrityksen palveluihin. Opinnäytetyön tutkimusaihe oli toimeksiantajan toive, sillä heillä oli aiemmin ollut vastauspulaa. Tavoitteena oli siis saada selville Taipale Kaukokiidon palveluiden tämänhetkinen tilanne, sekä kartoittaa myös hieman tulevaisuuden näkymiä yritysasiakkuuden suhteen.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, koska haastateltavien valintakriteerit olivat niin tarkat, että määrällinen tutkimusote olisi ollut mahdoton. Tulokset saatiin haastattelemalla kolmea Taipale Kaukokiidon yritysasiakkaana olevaa henkilöä, joista jokaisen tuli olla ollut yrityksessä vähintään muutaman vuoden ajan ja joiden oli oltava jollain tavalla strategisesti tärkeässä roolissa yrityksessään.
Tutkimustuloksista selvisi, että Taipale Kaukokiito on erinomainen kuljetusyritys asiakaspalvelullisissa tekijöissä. Erityistä kehua sai heidän yhteydenpitonsa ja viestintänsä. Johonkin ajojärjestelijään saa aina yhteyden tarvittaessa. Muuta kehuttavaa heidän palveluissaan oli sujuva arjen toiminta. Tapauksia, joissa joku menee pieleen, tapahtuu erittäin harvoin. Tämän lisäksi kuljetukset onnistuvat hankaliinkin paikkoihin ja rahdituspaikkoja on monipuolisesti ympäri Suomen. Varsinaisia kehitettäviä kohteita ei tutkimuksessa löytynyt.
Taipale Kaukokiito on yritysasiakkaiden silmissä myös mieluisa kumppani myös jatkossa. Jokaisella haastattelemalla yritysasiakkaalla oli myös muita kuljetusyrityksiä yhteistyökumppaneinaan. Heidän brändimielikuvissaan se erottuu näistä erityisesti asiakaspalvelussa nyt ja tulevaisuudessa. Yritysasiakkaat olivat mielissään myös Taipale Kaukokiidon vihreistä arvoista ja teoista niiden suhteen.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, koska haastateltavien valintakriteerit olivat niin tarkat, että määrällinen tutkimusote olisi ollut mahdoton. Tulokset saatiin haastattelemalla kolmea Taipale Kaukokiidon yritysasiakkaana olevaa henkilöä, joista jokaisen tuli olla ollut yrityksessä vähintään muutaman vuoden ajan ja joiden oli oltava jollain tavalla strategisesti tärkeässä roolissa yrityksessään.
Tutkimustuloksista selvisi, että Taipale Kaukokiito on erinomainen kuljetusyritys asiakaspalvelullisissa tekijöissä. Erityistä kehua sai heidän yhteydenpitonsa ja viestintänsä. Johonkin ajojärjestelijään saa aina yhteyden tarvittaessa. Muuta kehuttavaa heidän palveluissaan oli sujuva arjen toiminta. Tapauksia, joissa joku menee pieleen, tapahtuu erittäin harvoin. Tämän lisäksi kuljetukset onnistuvat hankaliinkin paikkoihin ja rahdituspaikkoja on monipuolisesti ympäri Suomen. Varsinaisia kehitettäviä kohteita ei tutkimuksessa löytynyt.
Taipale Kaukokiito on yritysasiakkaiden silmissä myös mieluisa kumppani myös jatkossa. Jokaisella haastattelemalla yritysasiakkaalla oli myös muita kuljetusyrityksiä yhteistyökumppaneinaan. Heidän brändimielikuvissaan se erottuu näistä erityisesti asiakaspalvelussa nyt ja tulevaisuudessa. Yritysasiakkaat olivat mielissään myös Taipale Kaukokiidon vihreistä arvoista ja teoista niiden suhteen.