Prissättningsstrategi för hemgjorda macaron-bakelser : undersökning av prissättningsstrategi för affärsidén Macarons By Tove
Nykänen, Tove (2023)
Nykänen, Tove
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276739
Tiivistelmä
Affärsidén Macarons By Tove erbjuder hemgjorda macaron-bakelser. Syftet med examensarbetet är att komma fram till en prissättningsstrategi för affärsidén för självgjorda macaron-bakelser. Med rätt prissättningsstrategi kan affärsidén Macarons By Tove utvecklas i rätt riktning med tanke på värde och lönsamhet. Med rätt prissättning kan man öka vinsten utan att öka på volymen, medan felaktig prissättning påverkar vinsten negativt.
Teoridelen i examensarbetet beskriver prissättning i allmänhet. I teoridelen beskrivs därefter tre olika väsentliga prissättningsstrategier. De är kostnadsbaserad prissättning, konkurrentbaserad prissättning och värdebaserad prissättning. Examensarbetets syfte är även att behandla grunderna i benchmarking. En benchmarkundersökning utfördes där konkurrenterna analyserades och jämfördes med varandra.
Undersökningen resulterar i en prissättningsstrategi framställd med hjälp av teorin. I resultatdelen valdes en konkurrentbaserad prissättning för uppdragsgivaren. Valet baserar sig på en becnhmarkundersökning av konkurrenter.
Teoridelen i examensarbetet beskriver prissättning i allmänhet. I teoridelen beskrivs därefter tre olika väsentliga prissättningsstrategier. De är kostnadsbaserad prissättning, konkurrentbaserad prissättning och värdebaserad prissättning. Examensarbetets syfte är även att behandla grunderna i benchmarking. En benchmarkundersökning utfördes där konkurrenterna analyserades och jämfördes med varandra.
Undersökningen resulterar i en prissättningsstrategi framställd med hjälp av teorin. I resultatdelen valdes en konkurrentbaserad prissättning för uppdragsgivaren. Valet baserar sig på en becnhmarkundersökning av konkurrenter.