Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : case: Limu Radio
Jalava, Laura; Kronberg, Nella (2023)
Jalava, Laura
Kronberg, Nella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimiva ja helppokäyttöinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksen kampusradio Limu Radiolle. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma luotiin osaksi uudistuvaa Limu Radiota, jonka tavoitteena oli aktivoida kampusradion sosiaalisen median kanavia sekä lisätä radion sekä sen toiminnan tunnettavuutta. Limu Radiolla ei ole aikaisemmin ollut suunnitelmallista sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi sekä markkinoinnin että sosiaalisen median käsitteitä ja ajankohtaisia trendejä. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin kyselytutkimus, jonka avulla saatiin tietoa kohderyhmän käyttötottumuksista sosiaalisessa mediassa sekä sisältötoiveita Limu Radion kanaviin. Kyselytutkimuksen lisäksi toiminnallisessa osuudessa toteutettiin lopullinen Limu Radion sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Lopullisen markkinointisuunnitelman rakentamisen apuna käytettiin Pr Smithin SOSTAC mallia sekä kyselytutkimuksen tuloksia. Näin saatiin luotua sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jossa on huomioitu kohdeyleisön toiveet ja toimeksiantajan tarpeet luoda johdonmukaista markkinointia.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi sekä markkinoinnin että sosiaalisen median käsitteitä ja ajankohtaisia trendejä. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin kyselytutkimus, jonka avulla saatiin tietoa kohderyhmän käyttötottumuksista sosiaalisessa mediassa sekä sisältötoiveita Limu Radion kanaviin. Kyselytutkimuksen lisäksi toiminnallisessa osuudessa toteutettiin lopullinen Limu Radion sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Lopullisen markkinointisuunnitelman rakentamisen apuna käytettiin Pr Smithin SOSTAC mallia sekä kyselytutkimuksen tuloksia. Näin saatiin luotua sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jossa on huomioitu kohdeyleisön toiveet ja toimeksiantajan tarpeet luoda johdonmukaista markkinointia.